onsdag 30. juli 2025 07:39

To unge vognmænd gør branchen attraktiv for unge kræfter

Hvordan får vi flere unge kræfter til at vælge en fremtid i branchen? De to unge vognmænd, Emil og Frederik fra Fredsø, giver deres perspektiv på sagen i det nye afsnit af “Vognmanden”.

Brødrene Emil Overgaard Nielsen og Frederik Leegaard Nielsen er fjerde generation i den familieejede virksomhed Fredsø Vognmandsforretning på Mors – og de er med til at sikre, at transportbranchen ikke løber tør for kræfter. Brødrene, der er født med tre års mellemrum, er begge uddannet lastvognsmekanikere. Et bevidst valg for at opnå så bred en viden om lastbiler som muligt – og det er en tilgang, de nu bruger i deres oplæring af nye chauffører. 

 

“Inden vi kom med i virksomheden, havde Fredsø stort set ikke haft lærlinge ansat. I dag har vi udlært seks-syv chauffører, og vi har flere på vej. Vi starter oplæringen på værkstedet. Det handler om at give dem en forståelse for hele maskinen – og give dem en bil, de kan gøre til deres egen,” fortæller Frederik i det nye afsnit af “Vognmanden”. “Det er også for at sikre, at hvis de punkterer eller skal have snekæder eller lignende på, så kan de selv ordne det – fordi de har lært det på forhånd.”

 

Det er en tilgang, som John Skovrup, ITD’s formand og medvært på “Vognmanden”, er enig med brødrene i. Ifølge ham handler det i høj grad om at give de unge noget at se frem til – og her er en personlig lastbil en gulerod, der virker: “De gør det helt rigtige: De giver de unge en bil, de kan tage ansvar for, og som de kan være stolte af. Vi skal ikke kun tænke på, hvordan vi selv tjener flest mulige kroner – vi skal også investere i dem, der skal bære branchen videre,” siger han.

 

Vejen ind i branchen starter længe før, de unge fylder 18

I det netop udkomne afsnit sætter podcastværterne også fokus på branchens stigende gennemsnitsalder og den generelle chaufførmangel i Danmark og Europa. Ifølge en undersøgelse fra IRU mangler der nemlig 426.000 chauffører på europæisk plan. Samtidig er kun syv procent af chaufførerne under 25 år, viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Men selvom tallene er alarmerende, viser de også et stort, uudnyttet potentiale af nye, unge kræfter.

 

Én ting er, at branchen skal give de unge mennesker et godt grundlag og en god uddannelse. Men en anden ting er også at få fanget de unge mennesker noget tidligere. Og her falder snakken blandt andet på potentialet i truckshows og det fællesskab og nørderi, der her opstår:

 

“Vi skal have fat i de unge mennesker tidligt - også før de 17-18 år. Det er blevet populært at tage til truckshows, og det er fedt, at de unge får noget ud af det. Det er noget, vi skal dyrke noget mere,” fortæller John. På sociale medier dukker der eksempelvis også flere og flere videoer op med lastbiler og store maskiner – fordi de har en masse fedt gejl og lir, tilføjer Anders Lau, medvært på “Vognmanden”.

 

Lyt med til “Vognmanden” på Spotify, eller på Apple Podcast.

SENESTE ITD NYT
fredag 21. november 2025

Vinteren er over os: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag

Chaufføren har ansvaret for at fjerne is og sne fra køretøjet, inden turen starter, så man undgår, at is kan glide ned fra taget og udgøre en fare for andre trafikanter.

Vinteren er over os: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag >
fredag 21. november 2025

EU vil udskyde starten på nyt CO2-kvotesystem for vejtransport

EU’s medlemslande er blevet enige om at udskyde starten på det nye CO2-kvotesystem ETS2 for vejtransport og bygninger fra 2027 til 2028. En udskydelse vil give vognmænd et midlertidigt pusterum til at justere deres budgetter.

EU vil udskyde starten på nyt CO2-kvotesystem for vejtransport >
onsdag 19. november 2025

Planlagte strejker i Italien kan påvirke vejtransporten

Generalstrejker den 28. november og 12. december 2025 i Italien kan medføre forstyrrelser i vejtrafikken.

Planlagte strejker i Italien kan påvirke vejtransporten >