mandag 31. oktober 2022 12:40

Valget nærmer sig sin afslutning, men uden nogen reelle løsninger for branchen

Velkommen til nyhedsbrevet "Nyt fra formandens førerhus", som ITD's bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne af ITD. Det er valgdag i morgen, og vi har gennem fire uger lagt ører til løfter og gaver fra politikerne. Men man skal ikke betale valgløfter med flere afgifter og skatter til virksomhederne, lyder budskabet fra formanden.

Vi har gennem de sidste fire uger lagt ører til alverdens løfter og gaver, men intet er tiltænkt transportbranchen eller virksomheder helt generelt.

 

Man bliver faktisk en smule trist, når man oplever så virkelighedsfjerne politikere stå og love gaver ud til højre og venstre, uden nogen form for ide til, hvor pengene skal komme fra.

 

Jeg har et bud på, hvor de vil finde pengene - nye afgifter og skatter ligger lige til højrebenet!

 

Men politikerne gør bare ondt værre med den tilgang. I svære tider skal man ikke gøre det mere besværligt for virksomheder, men derimod lette byrderne, så der også i fremtiden er skattekroner til samfundet.

 

Men vores egen transportbranche bliver stort set ikke hørt eller set til, medmindre, der skal findes midler til gaverne, som politikerne lover.

 

Senest var det SF, der ville skære i infrastrukturaftalen for at bruge pengene andre steder. Men den gode Anne Valentina Berthelsen (SF) glemmer lykkeligt, hvordan velstand skabes! Det sker ved at varer produceres og sælges. Når varen er solgt, skal den kunne leveres, og det gøres bedst og mest effektivt med lastbil, som kræver god infrastruktur.

 

Politikerne glemmer fuldstændigt, hvor afgørende branchen er, for at opretholde velstandsniveauet i Danmark!

 

Den grønne omstilling af transportbranchen har ikke fyldt så meget denne valgkamp, men den skal nok blusse op igen efter valget. Men vi skal som branche stå fast på, at vi ikke kan løse den opgave, politikerne har pålagt os, uden de rette rammer.

 

Og rammerne er langt fra på plads. Den kilometerafgift, som de ”røde” har planlagt, er ikke gavnlig for grøn omstilling. Den gør det kun markant dyrere at være dansker, og den udstiller det offentliges frås, når der skal bruges en kvart mia. kroner på administration hvert år.

 

Mangel på arbejdskraft er kommet på dagsordenen, men kun inden for de offentlige områder. Vi har som branche gjort opmærksom på denne problemstilling i årevis, men intet er sket. Hvis der skal være penge til alt det, politikerne lover i valgkampen, skal der virkelig skabes bedre rammer for det private erhvervsliv og vore medarbejdere.

 

Vi i transportbranchen kan ikke være tjent med, at vore medarbejdere og vi selv risikerer bøder i 1000 kroners klassen, når vi drejer nøglen hver morgen. Det 42 siders bødekatalog SKAL mindskes, så vi har en reel chance for at rekruttere nye medarbejdere. Samtidig er det en uskik, at vi som den eneste branche bliver kontrolleret på arbejdstidsdirektivet, og at vore medarbejdere straffes for at tage en ekstra tørn i travle perioder.

 

Jeg har personligt været til et par vælgermøder og har haft lejlighed til at spørge politikere ind til netop disse forhold. Og det er ikke opløftende svar, man får på sine spørgsmål. Så vi har til stadighed en stor opgave i at få gjort opmærksom på problemstillingerne.

 

For uden en stærk transportbranche går landet i stå, og vi mangler indtægter til fællesskabet og den højt besungne velfærd.

 

Jeg vil hermed ønske alle en god valgdag i morgen. Jeg håber, I kan finde en kandidat, som rent faktisk vil hjælpe branchen, frem for at spænde ben for os.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >