mandag 07. marts 2016 14:08

Et Schengen-kollaps vil udfordre Europa

Europa står over for en kæmpe udfordring i form af det øgede flygtningepres. Det stigende antal grænsekontroller imellem EU’s 28 medlemsstater kan på sigt blive en barriere for den europæiske vejgodstransportsektor, der også risikerer at ramme den danske eksport af varer ud i Europa.

Europa og Schengen-samarbejdet står overfor store interne problemer på grund af det store flygtningepres fra primært Syrien, som Europa oplever netop nu. Lande som Frankrig, Sverige, Belgien, Tyskland og Danmark har alle indført en form for grænsekontrol, og tendensen ser ud til at fortsætte.

 

- Hvis denne udvikling fortsætter, og flygtningepresset bliver ved med at vokse, så udfordrer det ikke kun EU-medlemsstaternes økonomi, men risikerer også at spænde ben for Schengen-samarbejdet og grundtankerne i det indre marked. Det vil give udfordringer for de danske transport- og logistikvirksomheder, der hver eneste dag eksporterer danske varer ud i hele Europa. Grænsekontroller og ventetid på vejene skaber kostbare forsinkelser i tidsplanen, siger Karen Roiy, europapolitisk chef i ITD. Hun frygter, at vi med foråret og sommeren kommer til at se et øget pres på EU’s grænser, hvis de ydre grænser ikke bliver styrket.

 

Selvom grænsekontrollerne ikke har haft alvorlige konsekvenser for transporterhvervet indtil videre, kan et kollaps af Schengen-samarbejdet få enorme økonomiske konsekvenser for hele unionen. Kommissionen vurderer, at det vil koste hele Schengen-zonen omkring 5-18 milliarder euro årligt, hvis zonen vender tilbage til tiden før Schengen, og Kommissionen vurderer, at vejgodssektoren rammes hårdest med direkte tab på mellem 1,7 og 7,5 milliarder euro årligt.

 

- Transporterhvervet har ikke brug for flere nationale lappeløsninger, men derimod en samlet europæisk løsning. Vi opfordrer til at styrke de ydre EU-grænser, så vi kan holde de indre åbne, siger Karen Roiy. Et Schengen-kollaps vil udfordre Europa.

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 01. juli 2025

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav

To regelændringer gør det per 1. juli 2025 nemmere at arbejde sikkert i mørke og skaber mere ensartede krav til dæk på tunge køretøjer.

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav >
tirsdag 01. juli 2025

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering

Mindstelønssatsen for cabotagekørsel opdateres en gang årligt - altid med virkning fra den 1. juli. Ligeledes indføres der en strafhjemmel så virksomheder, der ikke indsender de påkrævede dokumenter i forbindelse med en midstelønkontrol, kan sanktioneres.

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering >
tirsdag 01. juli 2025

IRU hædrer endnu en gang de bedste chauffører - nu kan du indstille din kandidat

Som vognmand har du nu mulighed for at anerkende dine dygtigste chauffører ved at nominere dem til IRU’s æresdiplom. Diplomet er en anerkendelse af evne og loyal indsats som professionel chauffør, og vi opfordrer vores medlemsvirksomheder til at indstille alle, der opfylder de krævede betingelser, og som er værdige til at modtage denne udmærkelse.

IRU hædrer endnu en gang de bedste chauffører - nu kan du indstille din kandidat >