Ny regulering af varebiler under 3,5 ton

Folketingets medlemmer stemte tirsdag for, at varebiler under 3,5 ton fremover vil være omfattet af en række krav, når de udfører godkørsel for fremmed regning. Der er tale om en revideret udgave af lovforslaget, hvor blandt andet transportkøberansvaret er taget ud af det oprindelige forslag efter ønske fra transport- og logistikbranchen.
- Jeg er overordnet set tilfreds med den reviderede udgave af beslutningsforlag 165. Vi kan se, at der er blevet lyttet til vores input fra politisk hold. Vi bekymrer os dog over, at den administrative byrde kan blive omfattende med det nye lovforslag. Hverken myndighederne eller transport- og logistikbranchen er tjent med endnu en bureaukratisk procedure med lange behandlingstider til følge, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.
ITD foreslog inden afstemningen, at man ventede med at lave regler på området, da EU-Kommissionen lancerer en ny vejpakke inden for de kommende år, hvor en regulering af varebiler under 3,5 ton højst sandsynligvis vil indgå. Det kan føre til andre løsninger end de danske, der så skal laves om igen.
- Det bedste vil være at finde en fælles EU-løsning, som transport- og bygningsministeren også har advokeret for. En sådan løsning sikrer lige konkurrencevilkår på tværs af de europæiske medlemslande. Dermed undgår man nationale særregler, der potentielt kan skade danske virksomheder, siger Anders Jessen.
Med vedtagelsen af beslutningsforslag 165 stilles der blandt andet krav inden for faglige kvalifikationer, økonomi, restancer til det offentlige, vandel og god skik, virksomhedsform og forretningssted samt uddannelse af varebilschauffører.
Foto: Colourbox