torsdag 15. december 2016 12:27

Reglerne for kombineret transport trænger til et eftersyn

Ifølge ITD er lovgivningen for kombineret transport forældet, så derfor glæder det vejgodstransportens brancheforening, at Kommissionen i 2017 reviderer de eksisterende regler.

2017 er det maritime år i EU, så det er ikke overraskende, at Kommissionen vil se nærmere på de lovgivningsområder, der har tilknytning til havet. Et af disse er kombineret transport, der trænger til et grundigt eftersyn efter 24 år på bagen. Kommissionen anerkender, at reglerne er for komplekse, og at det blandt andet kan føre til uberettigede bøder.

 

- Lovgivningen for kombineret transport bærer præg af, at der er tale om et ældre regelsæt, som er relativt uklart. Det betyder, at reglerne ofte er vanskelige at håndtere for både myndigheder og transportvirksomheder, så i praksis kører mange efter cabotagereglerne i stedet. Derfor bør Kommissionen og de andre EU-institutioner heller ikke se isoleret på kombineret transport, men i stedet se samlet på de forskellige regelsæt, hvis man i fremtiden skal undgå lignende situationer, siger jurist i ITD Maria Feldberg.

 

Intermodal transport bliver ofte fremhævet i Europa-Parlamentets transportudvalg som en af løsningerne på transportbranchens CO2-udledning, hvor omdrejningspunktet er overgangen fra landevejen til søen eller banen. Kommissionens erklærede mål med revisionen er at forbedre produktiviteten og effektiviteten ved at fremme intermodal transport i hele EU.

 

- Det er vigtigt, at Kommissionen ajourfører vægt og dimensioner, så de passer med intermodal transport. Hvilket blandt andet indebærer, at der ikke bør være begrænsninger i forhold til køretøj og godstype. Vi ønsker også, at al intern transport i EU bliver omfattet, så varer, der oprindeligt kommer fra eksempelvis Kina, men omlæsses til et andet skib i en europæisk havn, kan transporteres inden for reglerne. Det vil for alvor fremme den intermodale transport, siger Maria Feldberg.

 

Kommissionen offentliggjorde den 7. december en konsekvensanalyse for revisionen af kombineret transport, og man forventer at præsentere forslag til lovændring i sidste halvdel af 2017.

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >