torsdag 16. februar 2017 09:01

Aldrig har så mange lastbiler kørt over grænsen på et år

I fjerde kvartal 2016 kørte der dagligt 5.574 lastbiler ind over de danske grænser. Det er 3,6 procent mere end i samme kvartal 2015. Lastbiltrafikken i fjerde kvartal 2016 fortsatte dermed tendensen for hele 2016 og lægger sig på et rekordhøjt niveau.

Der er for alvor gang i lastbiltrafikken ind over de danske grænser. 5.574 lastbiler i døgnet kørte ind over de danske grænser i fjerde kvartal 2016. Med et gennemsnit på 5.555 biler pr. døgn for hele 2016 viser ITD’s grænsetællinger, at lastbiltrafikken er vokset med næsten 550 lastbiler i døgnet siden 2007 kort før finanskrisen.

 

- Vi kan kun glæde os over, at der er fart på branchen netop nu, og at det gælder både for danske og europæiske transport- og logistikvirksomheder. Antallet af lastbiler, der kører over grænsen, giver en klar måling af, hvordan Danmarks eksport og import af varer har det. Den travlhed, vi ser på vejene netop nu, er et tegn på, at der er gang i transporterne ind i landet, og at Danmark bruges som en vigtig indgang til de nordiske markeder, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, vejgodstransportens brancheorganisation.

 

I forhold til fjerde kvartal 2015 så er trafikken over Øresundsbroen, Scandlines og HH Ferries ruter samt grænsen i Sønderjylland steget med 3,6 procent.  Væksten i den internationale lastbiltrafik til Danmark er en god indikator for den økonomiske udvikling og er således et klart bevis på, at vejgodstransporten er med til at holde Danmark og Europa kørende.

 

Opbremsning i østvækst

Væksten i markedsandele for de østeuropæisk indregistrerede lastbiler synes samtidig at være stagneret hen over 2016. Markedsandelen for lastbiler fra Østeuropa ligger dog fortsat højt og lå i hele 2016 fortsat cirka fem procent over niveauet i 2015. Danske lastbilers markedsandel var 19 procent i fjerde kvartal 2016, det vil sige to procent højere end i samme kvartal 2015, og for hele 2016 var markedsandelen den samme som året før.

 

- Igennem hele sidste år har vi været vidner til, at danske transport- og logistikvirksomheder har fastholdt deres samlede markedsandel. Imens ser det ud til, at de østeuropæiske transport- og logistikvirksomheders fremgang i markedet er stagneret.  Håbet for vores medlemmer er, at de formår at fastholde deres markedsandele ved at specialisere sig. Vi skulle gerne udnytte opbremsningen i den østeuropæiske vækst til at tage et par procent mere af det samlede marked, siger Carina Christensen.

 

Markedsandelen for de østeuropæiske lastbiler lå på 42 procent i fjerde kvartal 2016, mens vesteuropæiske lastbiler havde en markedsandel på 58 procent.

 

ITD har siden andet kvartal 2002 foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark.

 

Se grænsetællingen her

 

Foto: Colorbox

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >