ITD: Uacceptabel nøl omkring nye sanktioner på køre- og hviletidsområdet

Copyright: Colourbox.dk
De nyligt vedtagne ændringer i sanktioner på køre- og hviletidsområdet er banebrydende for den danske transport- og logistikbranche. Ændringerne vil nemlig langt om længe sikre proportionalitet i sanktionerne. Desværre fremgår det nu af en udmelding fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at der kan gå op til et år fra lovens vedtagelse til den endelige ikrafttrædelse.
- Et års ventetid er helt uacceptabelt, og som erhverv må vi forvente, at vores minister sørger for, at der ikke nøles unødvendigt med implementeringen af den lov, som er vedtaget med stort flertal i Folketinget. Det har store konsekvenser for chauffører og vognmænd i den periode, hvor politiet og anklagemyndigheden fastlægger, hvordan de nye regler skal administreres. Derfor må og skal perioden selvfølgelig også være så kort som overhovedet muligt, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.
Den nye lov vil gøre op med det hidtidige frakendelsessystem, så en frakendelse af kørekortet alene vil gælde for de typer af køretøjer, som køre- og hviletidsbestemmelserne som udgangspunkt gælder for. Derudover bliver der med loven indført et bødeloft for både chauffør og virksomhed samt en mere proportional sammenhæng mellem bøden og forseelsen.
- Vi har allerede været i kontakt med flere politikere for at få sat turbo under implementeringen af den nye lov, og vi følger nu sammen med den øvrige branche sagen tæt, siger Jørn-Henrik Carstens.
ITD har i forbindelse med lovforslaget stået for at samle branchen, der sammen har lavet analyser, høringssvar samt haft foretræde for transportudvalget. Det har været med til at drive processen, og derfor ser ITD også loven som en historisk sejr, der ikke kan vente i op til et år på at blive implementeret.
(Foto: Colourbox.com)