tirsdag 22. august 2017 15:48

ITD: Uacceptabel nøl omkring nye sanktioner på køre- og hviletidsområdet

I foråret 2017 vedtog Folketinget nye og mere lempelige sanktioner på køre- og hviletidsområdet til stor glæde for transport- og logistikbranchen. Den endelige implementering af lovgivningen trækker dog nu i langdrag. ITD lægger nu pres på politikere og myndighederne for at sikre en hurtig implementering.

De nyligt vedtagne ændringer i sanktioner på køre- og hviletidsområdet er banebrydende for den danske transport- og logistikbranche. Ændringerne vil nemlig langt om længe sikre proportionalitet i sanktionerne. Desværre fremgår det nu af en udmelding fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at der kan gå op til et år fra lovens vedtagelse til den endelige ikrafttrædelse.

- Et års ventetid er helt uacceptabelt, og som erhverv må vi forvente, at vores minister sørger for, at der ikke nøles unødvendigt med implementeringen af den lov, som er vedtaget med stort flertal i Folketinget. Det har store konsekvenser for chauffører og vognmænd i den periode, hvor politiet og anklagemyndigheden fastlægger, hvordan de nye regler skal administreres. Derfor må og skal perioden selvfølgelig også være så kort som overhovedet muligt, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Den nye lov vil gøre op med det hidtidige frakendelsessystem, så en frakendelse af kørekortet alene vil gælde for de typer af køretøjer, som køre- og hviletidsbestemmelserne som udgangspunkt gælder for. Derudover bliver der med loven indført et bødeloft for både chauffør og virksomhed samt en mere proportional sammenhæng mellem bøden og forseelsen.

- Vi har allerede været i kontakt med flere politikere for at få sat turbo under implementeringen af den nye lov, og vi følger nu sammen med den øvrige branche sagen tæt, siger Jørn-Henrik Carstens.

ITD har i forbindelse med lovforslaget stået for at samle branchen, der sammen har lavet analyser, høringssvar samt haft foretræde for transportudvalget. Det har været med til at drive processen, og derfor ser ITD også loven som en historisk sejr, der ikke kan vente i op til et år på at blive implementeret.





(Foto: Colourbox.com)

SENESTE ITD NYT
tirsdag 02. september 2025

Hvordan får vi flere dobbelttrailere på de danske veje?

Der skal justeres på de politiske rammer, hvis Danmark skal høste de fulde gevinster af de transporteffektive dobbelttrailervogntog. International Transport Danmark (ITD) præsenterer her en række løsninger, der kan få flere dobbelttrailere på vejene.

Hvordan får vi flere dobbelttrailere på de danske veje? >
tirsdag 02. september 2025

Søg støtte til projekter, der udvikler fremtidens vejgodstransport

FDE Fonden, der er stiftet af ITD, åbner for en ny ansøgningsrunde. Der kan blandt andet søges om midler til grøn omstilling, digitalisering, uddannelse, færdselssikkerhed og sociale initiativer. Alle projekter, der løfter vores del af transportbranchen, er velkomne.

Søg støtte til projekter, der udvikler fremtidens vejgodstransport >
tirsdag 02. september 2025

Årets grønne tilskudspulje åbner i morgen

Fra onsdag den 3. september kl. 10.00 kan du søge del i årets grønne pulje. Pengene uddeles igen efter først til mølle-princippet, og derfor anbefaler vi alle interesserede at sidde klar ved tasterne.

Årets grønne tilskudspulje åbner i morgen >