mandag 08. maj 2017 13:59

Macron-sejr kan styrke den europæiske transportsektor

Søndag den 7. maj 2017 blev dagen, hvor Emmanuel Macron kunne lade sig hylde som Frankrigs nye præsident. Afgørelsen er uhyre vigtig for et EU-fællesskab, der lige nu med Brexit er sat på den måske største prøve i fællesskabets levetid.

Søndag den 7. maj 2017 blev dagen, hvor Emmanuel Macron kunne lade sig hylde som Frankrigs nye præsident. Afgørelsen er uhyre vigtig for et EU-fællesskab, der lige nu med Brexit er sat på den måske største prøve i fællesskabets levetid. Sat på spidsen har den franske valgkamp været afgørende for, om det blev et ja eller nej til det EU, vi kender. Dermed har det franske valgresultat også stor betydning for dansk eksport - og den danske transportsektor. Med et markant ja fra den franske befolkning til Macrons linje sætter Frankrig nu en klar retning mod en styrkelse af EU-samarbejdet og det indre marked. Det giver håb om større fokus på den frie handel i hele Europa fremfor den lukkethed og fastholdelse af nationale særregler, der har præget vores branche de senere år. Med Macron ved roret vil der forhåbentligt blæse nye vinde ind i det franske regelværk – også på transportområdet.

 

Vores forhåbning er, at den nye franske præsident formår at sætte sig igennem nationalt og være i stand til at gennemføre sin klare europæisk linje i sin politik. En linje, der fremmer samarbejdet og konkurrencen på tværs af grænserne i Europa og understøtter vækst og udvikling. Men vi er også bevidste om, at Macrons opgave er stor, og at han står over for en vanskelig politisk opgave i et Frankrig, der på mange måder er splittet. Netop derfor er det også afgørende, at ”europæiske” Macron tager bestik af de udfordringer, han står over for, og arbejder målrettet på at forklare franskmændene, at der er mere at vinde ved at være en stærk spiller i det europæiske samarbejde end ved at lukke sig om sig selv.

 

Samtidig sikrer Frankrigs ja til EU-samarbejdet også, at de to største EU-lande – Frankrig og Tyskland - med stor sandsynlighed fortsat vil fastholde deres taktfaste europæiske pardans, og dermed vil fortsætte med at udstikke retningen for resten af Europa og sikre markederne den nødvendige ro til at udvikle sig i. At få pardansen med Tysklands forbundskansler Angela Merkel til at fortsætte som hidtil er første skridt på vejen. Der er nemlig ingen tvivl om, at en stærk europæisk union og et vedvarende fokus på et frit indre marked vil skabe gunstige betingelser for europæisk vækst. Så gårsdagens ja til Frankrig er også et ja til europæisk vækst og fremgang.

 

 

 

 

 

(Foto: Colourbox.com)

SENESTE ITD NYT
onsdag 07. juni 2023

ITD opfordrer til nye EU-regler for transport af dyr

International Transport Danmark (ITD) holdt sammen med branchen i dag debatmøde om dyretransporter i Europa-Parlamentet. Omdrejningspunktet var spørgsmålet om chaufførens ansvar, når det skal vurderes, om et dyr er rask nok til at blive transporteret.

ITD opfordrer til nye EU-regler for transport af dyr >
onsdag 07. juni 2023

Storbritannien – Vejafgift genoptages den 1. august 2023

Køretøjer med tilladt totalvægt over 12 ton, der er registreret uden for Storbritannien, skal fra den 1. august 2023 igen betale vejbenyttelsesafgift. Grundet covid-19, og deraf følgende udfordringer for branchen, valgte man i 2020 midlertidigt at suspendere afgiften.

Storbritannien – Vejafgift genoptages den 1. august 2023 >
fredag 02. juni 2023

Opdateret cabotagevejledning fra Færdselsstyrelsen

Færdselsstyrelsen har netop offentliggjort en opdateret udgave af deres cabotagevejledning, hvor blandt andet fortolkningen af transport af tomme containere, sættevogne og returemballage er blevet tilrettet.

Opdateret cabotagevejledning fra Færdselsstyrelsen >