mandag 08. maj 2017 13:59

Macron-sejr kan styrke den europæiske transportsektor

Søndag den 7. maj 2017 blev dagen, hvor Emmanuel Macron kunne lade sig hylde som Frankrigs nye præsident. Afgørelsen er uhyre vigtig for et EU-fællesskab, der lige nu med Brexit er sat på den måske største prøve i fællesskabets levetid.

Søndag den 7. maj 2017 blev dagen, hvor Emmanuel Macron kunne lade sig hylde som Frankrigs nye præsident. Afgørelsen er uhyre vigtig for et EU-fællesskab, der lige nu med Brexit er sat på den måske største prøve i fællesskabets levetid. Sat på spidsen har den franske valgkamp været afgørende for, om det blev et ja eller nej til det EU, vi kender. Dermed har det franske valgresultat også stor betydning for dansk eksport - og den danske transportsektor. Med et markant ja fra den franske befolkning til Macrons linje sætter Frankrig nu en klar retning mod en styrkelse af EU-samarbejdet og det indre marked. Det giver håb om større fokus på den frie handel i hele Europa fremfor den lukkethed og fastholdelse af nationale særregler, der har præget vores branche de senere år. Med Macron ved roret vil der forhåbentligt blæse nye vinde ind i det franske regelværk – også på transportområdet.

 

Vores forhåbning er, at den nye franske præsident formår at sætte sig igennem nationalt og være i stand til at gennemføre sin klare europæisk linje i sin politik. En linje, der fremmer samarbejdet og konkurrencen på tværs af grænserne i Europa og understøtter vækst og udvikling. Men vi er også bevidste om, at Macrons opgave er stor, og at han står over for en vanskelig politisk opgave i et Frankrig, der på mange måder er splittet. Netop derfor er det også afgørende, at ”europæiske” Macron tager bestik af de udfordringer, han står over for, og arbejder målrettet på at forklare franskmændene, at der er mere at vinde ved at være en stærk spiller i det europæiske samarbejde end ved at lukke sig om sig selv.

 

Samtidig sikrer Frankrigs ja til EU-samarbejdet også, at de to største EU-lande – Frankrig og Tyskland - med stor sandsynlighed fortsat vil fastholde deres taktfaste europæiske pardans, og dermed vil fortsætte med at udstikke retningen for resten af Europa og sikre markederne den nødvendige ro til at udvikle sig i. At få pardansen med Tysklands forbundskansler Angela Merkel til at fortsætte som hidtil er første skridt på vejen. Der er nemlig ingen tvivl om, at en stærk europæisk union og et vedvarende fokus på et frit indre marked vil skabe gunstige betingelser for europæisk vækst. Så gårsdagens ja til Frankrig er også et ja til europæisk vækst og fremgang.

 

 

 

 

 

(Foto: Colourbox.com)

SENESTE ITD NYT
tirsdag 01. juli 2025

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav

To regelændringer gør det per 1. juli 2025 nemmere at arbejde sikkert i mørke og skaber mere ensartede krav til dæk på tunge køretøjer.

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav >
tirsdag 01. juli 2025

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering

Mindstelønssatsen for cabotagekørsel opdateres en gang årligt - altid med virkning fra den 1. juli. Ligeledes indføres der en strafhjemmel så virksomheder, der ikke indsender de påkrævede dokumenter i forbindelse med en midstelønkontrol, kan sanktioneres.

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering >
tirsdag 01. juli 2025

IRU hædrer endnu en gang de bedste chauffører - nu kan du indstille din kandidat

Som vognmand har du nu mulighed for at anerkende dine dygtigste chauffører ved at nominere dem til IRU’s æresdiplom. Diplomet er en anerkendelse af evne og loyal indsats som professionel chauffør, og vi opfordrer vores medlemsvirksomheder til at indstille alle, der opfylder de krævede betingelser, og som er værdige til at modtage denne udmærkelse.

IRU hædrer endnu en gang de bedste chauffører - nu kan du indstille din kandidat >