onsdag 21. november 2018 15:07

ITD har sendt klage over kapitalindskud til PostNord Logistics

ITD beder nu EU-Kommissionen om at vurdere lovligheden af kapitalindskud til PostNord Logistics. ITD har netop sendt en klage afsted til Kommissionen, fordi ITD mener, at kapitalindskuddet til det underskudgivende selskab er ulovlig statsstøtte, der strider mod EU’s regler.

Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og pallegods, og selskabet er i direkte konkurrence med private virksomheder, der udfører samme ydelser. Efter flere år med underskud led PostNord Logistics i seneste regnskabsår et tab på 91 mio. kr. og tabte dermed hele aktiekapitalen. Og det er ikke første gang, at selskabet har tabt hele aktiekapitalen, da selskabet allerede i 2013 tabte sin aktiekapital. Ikke desto mindre har moderselskabet, PostNord Group, i forbindelse med 2017-årsregnskabet meldt ud, at man vil løse driftsproblemerne med kapitalindskud til PostNord Logistics. PostNord Group mener selv, at kapitalindskuddet gives på markedsvilkår og derfor ikke indeholder statsstøtte.

 

Den løsning klager ITD nu over til EU-Kommissionen.

 

- PostNord Logistics har ikke kun klaret sig så dårligt i det seneste regnskabsår, men i flere år, og derfor vil et kapitalindskud – efter vores mening – ikke blive givet på markedsvilkår. Et kapitalindskud fra PostNord Group til datterselskabet vil derfor give PostNord Logistics en stor fordel og kunstigt holde selskabet i live på det private stykgodsmarked, hvor der er stor konkurrence, og hvor kapitalindskuddet blandt andet vil ramme ITD-medlemsvirksomheder, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Den anden væsentlige del i klagen over kapitalindskuddet til PostNord Logistics handler om, at selvom det er PostNord, som tildeler kapitaltilskuddet, så er det ejerne, som har besluttet det. Dermed indeholder kapitaltilskuddet statsstøtte.

 

- PostNord Groups kapitalindskud til PostNord Logistics er for os ulovlig statsstøtte. For selv om pengene på papiret findes i PostNord Group, så er der tale om et statsejet selskab, som staten styrer indefra, og derfor kan man også sige, at der bliver tale om ulovlig statsstøtte i form af kapitaltilskud, siger Carina Christensen.

 

ITD følger sagen tæt. EU-Kommission vil nu vurdere klagen, og ITD kommer sandsynligvis med yderligere information i løbet af den tid, sagen bliver undersøgt af Kommissionen. Kommissionens undersøgelse skal munde ud i en beslutning, og når den kommer, afgør ITD, om man ser behov for at rejse en statsstøttesag ved EU-Domstolen.   

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >