mandag 10. september 2018 14:22

ITD roser trængselsudspil fra Landbrug & Fødevarer

ITD støtter synspunkterne i det udspil, som landbrugets brancheorganisation Landbrug & Fødevarer i dag præsenterer for transportminister Ole Birk Olesen. Udspillet indeholder 49 konkrete anbefalinger, der skal minimere spildtid på vejene og gøre op med bøvlede regler, der gør livet surt for erhvervet.

Spildtid på vejene, utilstrækkelig infrastruktur og bøvlede regler koster hvert år den såkaldte fødevareklynge cirka 250 millioner kroner årligt. Et lignende regnestykke kunne den danske vejgodstransport præsentere. Her koster det samlet set knap 900 millioner kroner årligt, hvis man opgør alt gods, der transporteres i Danmark, når lastbilerne holder stille. Denne situation er naturligvis ikke holdbar, og Landbrug & Fødevarer vil nu vende udviklingen, så trængsel og spildtid minimeres. ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport, støtter fuldt op om det transportpolitiske udspil fra organisationen.

-   I ITD har vi i lang tid efterspurgt en helhedsplan for dansk infrastruktur, og vi har gjort opmærksom på, at der er et kæmpe behov for en modernisering og udbygning af vejnettet. Det vil kræve massive investeringer, men det er nødvendigt. Samtidig er det vigtigt, at vi fremtidssikrer vejnettet, så vi er på forkant med ny teknologi og klar til at udnytte de klimavenlige tiltag, der er i kikkerten. Landbrug & Fødevarers udspil rummer rigtig mange gode og fremsynede initiativer, og jeg håber oprigtigt, at transportpolitikerne lytter grundigt og handler, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.


I udspillet ”En ny vej frem” præsenterer Landbrug & Fødevarer 49 konkrete anbefalinger til infrastrukturprioriteringer, der skal sikre, at Danmark ikke risikerer at stå stille, og at spildtiden dræber væksten.

 

-    Trængslen på de danske veje stiger og stiger, og det mærker vi markant i vejgodstransporten. For virksomhederne koster det ikke bare tid og penge, det er også omdømmet, der er på spil, når varerne ikke når frem til aftalt tid. Politikerne er nødt til at tage dette udspil alvorligt, for trængselsproblemerne bliver kun større i fremtiden, hvis der ikke handles. Derfor hilser vi også Landbrug & Fødevarers udspil velkommen, og vi samarbejder meget gerne om en helhedsplan for den danske infrastruktur, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Læs mere om det transportpolitiske udspil fra Landbrug & Fødevarer her: 

https://lf.dk/Aktuelt/Nyheder/2018/September/transportpolitisk-udspil#.W5YLikYzZaR

 

SENESTE ITD NYT
mandag 29. juli 2024

Polen udvider SENT-systemet fra 2025

Det polske overvågningssystem SENT udvides den 1. januar 2025 til at omfatte alle ikke-EU-transportører, der udfører international transport, og EU-transportører, der udfører cabotage i Polen. Disse virksomheder skal fra næste år anmelde deres transporter i SENT. I dag gælder overvågningssystemet SENT kun for såkaldte ”sensitive varer”.

Polen udvider SENT-systemet fra 2025 >
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >