tirsdag 15. januar 2019 21:38

Danske transportører må forberede sig på worst case scenario efter nej til Brexit-aftale

Det britiske parlament sagde tirsdag den 15. januar 2019 nej til Theresa Mays Brexit-aftale. Der er således fortsat stor usikkerhed om vejgodstransporterne til og fra Storbritannien efter den 29. marts. ITD intensiverer nu arbejdet med at forberede sine medlemmer på et hårdt Brexit.

Det blev et nej til den aftale, som Storbritannien havde forhandlet om udtræden af EU. Det er dermed stadig fuldstændig uklart, hvad der kommer til at ske efter den 29. marts 2019, når Storbritannien efter planen træder ud af EU. Premiereminister Theresa May skal senest mandag den 22. januar 2019 fremlægge en alternativ plan. Det britiske parlaments nej til aftalen vækker stor bekymring i det danske vejgodstransporterhverv.

 

 - Det kunne have været dagen, hvor briterne havde landet en historisk aftale, som havde bragt os tættere på klare retningslinjer for den fremtidige samhandel med Storbritannien. Sådan gik det ikke, og vi er nu meget tæt på et scenarie, hvor der ikke landes en aftale. Det vil skabe store vanskeligheder for danske transportører. I ITD har vi længe været i gang med at forberede vores medlemmer på den situation, og det arbejde intensiverer vi fra nu af, siger ITD’s administrerende direktør Carina Christensen.

 

ITD opfordrer danske vejgodstransport- og logistikvirksomheder til nu at forberede sig på worst case scenario. Det kan nemlig blive meget vanskeligt at lande en aftale på kun 73 dage.

 

- Landes der ikke en aftale, vil det i værste fald betyde, at en fællesskabstilladelse ikke vil kunne benyttes ved kørsel til/fra/i/gennem Storbritannien. Alternativet vil være CEMT-tilladelser, som har flere restriktioner. Ligeledes er der et begrænset antal CEMT-tilladelser, som ikke vil kunne dække den samlede efterspørgsel. Udover at give problemer med tilladelser, vil det også have betydning for andre områder, som er EU-reguleret. Varer til og fra Storbritannien vil skulle fortoldes, og den øgede kontrol forventes at give lange køer ved transporter til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.

 

EU har fremlagt en nødplan, der skal sikre vejtransporten året ud, men det er endnu ukendt, hvordan Storbritannien stiller sig over for denne. Selv hvis den vedtages, løser den kun spørgsmålet om kørselstilladelser i en begrænset periode og berører ikke andre problematikker.  

 

ITD følger situationen tæt og vil løbende orientere om udviklingen.

 

ITD’s Brexit vejledning kan findes her.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >