torsdag 04. april 2019 14:06

Europa-Parlamentet har givet grønt lys til videre vejpakkeforhandlinger

I dag har Europa-Parlamentarikerne stemt om de tre rapporter, der omhandler udstationering, cabotage samt køre- og hviletid i Vejpakken, og nu er der endelig et mandat på alle tre forslag. Det er et meget vigtigt skridt i at ende på en fælles position på Vejpakken efter EU’s transportministre allerede i december 2018 fandt et kompromis. Der er nu taget et yderligere stort skridt mod nye fælles regler for den europæiske vejgodstransportsektor.

Snart kan EU-institutionerne gå ind i næste fase med trilog-forhandlinger om Vejpakken. Det står fast efter dagens afstemning i Europa-Parlamentet. For efter længere tids uvished og uenighed om proceduren, har MEP’erne endelig stemt Vejpakkens tre mest følsomme dele igennem. Et flertal i plenarforsamlingen blev enige om en række ændringsforslag, som nu danner fundamentet for Europa-Parlamentets kommende forhandlinger med Rådet og Kommissionen om Vejpakken.


- Det er glædeligt, at vi nu er kommet dertil, at også Europa-Parlamentarikerne har taget ansvar og fået vedtaget deres mandater på store dele af Vejpakkens første del. Dagens resultat er ikke det endelige, men vi står stærkere i forhold til at nå i mål med en endelig Vejpakke, der vil få afgørende betydning for alle europæiske transportvirksomheder. Når trilog-forhandlingerne går i gang må der udvises ekstra stor omhu for at sikre, at de regler, der endeligt vedtages rent faktisk kan håndhæves og kontrolleres effektivt. Ellers står ingen bedre stillet med en ny Vejpakke end i dag, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD er nu ved at læse afstemningen nøje igennem for at være helt sikre på, hvilke beslutninger Europa-Parlamentarikerne tog i dag.

 

Efter første gennemlæsning ser det ud til, at parlamentarikerne er enige om, at transit og rene bilaterale transporter undtages udstationeringsdirektivets regler. Deres definition er dog anderledes end Rådets. På køre- og hviletid indstiller de, at der køres med en 2 ugers referenceperiode, og de er enige med Rådet i at fastholde forbuddet mod 45 timers hvilet i førerhuset. På cabotage indstiller parlamentarikerne, at man kan køre tre dages ubegrænset cabotagekørsel i en given medlemsstat, hvorefter man skal tilbage til registreringslandet for en 60 timers karensperiode, før man kan køre med lastbilen internationalt igen.

 

- I ITD er vi glade for, at dagens afstemning endelig blev gennemført. Herved undgår vi, at års arbejde går til spilde. Det er en blandet pose, som MEP’erne i dag har stemt igennem, og det bliver interessant at se, hvordan institutionerne vil forhandle, og hvilke kompromiser der endeligt bliver opnået i Vejpakken, som vil danne de juridiske rammer for erhvervet i de kommende år, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

SENESTE ITD NYT
fredag 30. maj 2025

Ny digital skabelon skal hjælpe SMV’er med bæredygtighedsrapportering

Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) har fået et nyt og gratis værktøj, der skal gøre det lettere at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Ny digital skabelon skal hjælpe SMV’er med bæredygtighedsrapportering >
onsdag 28. maj 2025

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører

Vognmænd giver arbejdsdrenge som Magnus et lærerigt og praktisk indblik i deres erhverv samt chaufførfaget. Det er vigtigt for vores branche, som i høj grad skriger på arbejdskraft til fremtiden, fortæller John Skovrup i det nye afsnit af ITD’s podcast “Vognmanden”.

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører >
mandag 26. maj 2025

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde

Der var både skarpe holdninger og store grin, da ITD lørdag den 24. maj 2025 samlede cirka 150 fra branchen til Åbent Vognmandsmøde hos Jens Konrad A/S. Her blev der sat fokus på branchens mange udfordringer samt delt erfaringer – og ikke mindst sparket dæk.

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde >