torsdag 04. april 2019 14:06

Europa-Parlamentet har givet grønt lys til videre vejpakkeforhandlinger

I dag har Europa-Parlamentarikerne stemt om de tre rapporter, der omhandler udstationering, cabotage samt køre- og hviletid i Vejpakken, og nu er der endelig et mandat på alle tre forslag. Det er et meget vigtigt skridt i at ende på en fælles position på Vejpakken efter EU’s transportministre allerede i december 2018 fandt et kompromis. Der er nu taget et yderligere stort skridt mod nye fælles regler for den europæiske vejgodstransportsektor.

Snart kan EU-institutionerne gå ind i næste fase med trilog-forhandlinger om Vejpakken. Det står fast efter dagens afstemning i Europa-Parlamentet. For efter længere tids uvished og uenighed om proceduren, har MEP’erne endelig stemt Vejpakkens tre mest følsomme dele igennem. Et flertal i plenarforsamlingen blev enige om en række ændringsforslag, som nu danner fundamentet for Europa-Parlamentets kommende forhandlinger med Rådet og Kommissionen om Vejpakken.


- Det er glædeligt, at vi nu er kommet dertil, at også Europa-Parlamentarikerne har taget ansvar og fået vedtaget deres mandater på store dele af Vejpakkens første del. Dagens resultat er ikke det endelige, men vi står stærkere i forhold til at nå i mål med en endelig Vejpakke, der vil få afgørende betydning for alle europæiske transportvirksomheder. Når trilog-forhandlingerne går i gang må der udvises ekstra stor omhu for at sikre, at de regler, der endeligt vedtages rent faktisk kan håndhæves og kontrolleres effektivt. Ellers står ingen bedre stillet med en ny Vejpakke end i dag, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD er nu ved at læse afstemningen nøje igennem for at være helt sikre på, hvilke beslutninger Europa-Parlamentarikerne tog i dag.

 

Efter første gennemlæsning ser det ud til, at parlamentarikerne er enige om, at transit og rene bilaterale transporter undtages udstationeringsdirektivets regler. Deres definition er dog anderledes end Rådets. På køre- og hviletid indstiller de, at der køres med en 2 ugers referenceperiode, og de er enige med Rådet i at fastholde forbuddet mod 45 timers hvilet i førerhuset. På cabotage indstiller parlamentarikerne, at man kan køre tre dages ubegrænset cabotagekørsel i en given medlemsstat, hvorefter man skal tilbage til registreringslandet for en 60 timers karensperiode, før man kan køre med lastbilen internationalt igen.

 

- I ITD er vi glade for, at dagens afstemning endelig blev gennemført. Herved undgår vi, at års arbejde går til spilde. Det er en blandet pose, som MEP’erne i dag har stemt igennem, og det bliver interessant at se, hvordan institutionerne vil forhandle, og hvilke kompromiser der endeligt bliver opnået i Vejpakken, som vil danne de juridiske rammer for erhvervet i de kommende år, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >