torsdag 21. februar 2019 14:19

Godt nyt i PostNord-sagen: EU-Kommissionen åbner formel undersøgelsesprocedure af kapitalindskud til Post Danmark

Brancheorganisationen ITD’s klager over ulovlig statsstøtte til Post Danmark begynder nu for alvor at få effekt. EU-Kommissionen har netop meddelt, at der åbnes en formel undersøgelsesprocedure i sagen. Det indebærer en dybtgående undersøgelse af de kapitaltilskud, som ejerne, den danske og den svenske stat, har blåstemplet, og som koncernen er godt i gang med at bruge. Resultatet af undersøgelsesproceduren kan få alvorlige konsekvenser for PostNords redningsplan.

I 2017 fremlagde PostNord en transformationsplan med henblik på at skabe rentabilitet i forretningen. De samlede omkostninger blev vurderet til cirka 5 milliarder svenske kroner, og budskabet var klart, at datterselskabet Post Danmark ikke kunne blive overskudsgivende uden denne samlede transformation. PostNord rettede her blandt andet henvendelse til ejerne med ønske om en kapitaltilførsel på 3 milliarder svenske kroner samt midler til finansiering af en forventet afskedigelse af cirka 1.500 tidligere tjenestemænd, som har ret til treårs rådighedsløn ved afskedigelse.

 

Den danske og svenske stat indgik den 20. oktober 2017 en fælles aftale, hvor de to stater bakkede op om PostNords transformationsplan. I maj 2018 godkendte Kommissionen statsstøtte i form af 1,6 milliarder svenske kroner til Post Danmark til brug for afskedigelsesomkostningerne til tidligere tjenestemænd. Denne beslutning har ITD klaget over til EU-Domstolen.

 

Men PostNord og ejerne i de to stater fik ikke noget svar fra Kommissionen på, om de resterende kapitalindskud op til de 5 milliarder kroner, som transformationsplanen samlet vil koste, vil kunne godkendes som lovlige kapitalindskud efter statsstøttereglerne. 

 

Og nu har EU-Kommissionen netop meddelt, at de åbner en formel procedure for at få undersøgt, om de resterende kapitalindskud overhovedet kan godkendes. Godkendes disse ikke, kan der mangle op mod 3 milliarder svenske kroner til at gennemføre den nødvendige transformation af Post Danmark, der skal sikre selskabets overlevelse.   

 

- Meldingen fra EU-Kommissionen er overordentlig glædelig. Den undersøgelse, der nu går i gang, betyder, at Kommissionen vil vende hver en sten, så vi kan få fuldstændig klarhed over, om statsstøtten til Post Danmark er lovlig. Det er en meget vigtig brik i sagen og forudsætningen for, at vi kan få underkendt og forhindret den konkurrenceforvridende statsstøtte til Post Danmark, siger Lena Sandberg fra advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher.

 

Åbningen af proceduren indebærer en dybtgående undersøgelse, hvor Kommissionen inviterer alle interesserede selskaber til at bidrage med deres synspunkter med det formål at afdække alle relevante detaljer. Procedureåbningen er dermed en forudsætning for, at Kommissionen kan træffe afgørelse om, at støtten, som Post Danmark nyder godt af, er ulovlig og skal tilbagebetales. Proceduren tager mellem 12 og 18 måneder og vil derfor køre over det næste år.

 

Også ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen, glæder sig over EU-Kommissionens beslutning.

 

- Vi har lagt massivt pres på Kommissionen i sagen om ulovlig statsstøtte til Post Danmark, og derfor glæder det mig på medlemmernes vegne, at det nu ser ud til at virke. Vi vil med sagen have vished for, at statsstøtten til Post Danmark ikke bidrager til at udkonkurrere de private vognmænd, og derfor er det vigtigt, at sagen afdækkes grundigt, og at alle parter bliver hørt, siger Carina Christensen.  

 

ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport, klagede i 2017 til EU-Kommissionen over kapitaltilskuddene til Post Danmark. Selskabet opererer i direkte konkurrence med de private vognmænd, og ITD lagde i klagen blandt andet vægt på, at en kapitalindsprøjtningerne til Post Danmark vil være forbundet med meget store omkostninger for det private transport- og logistikmarked.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 05. november 2024

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle”

Tilbage i oktober 2024 besluttede Den Europæiske Unions Domstol at annullere kravet om, at en transportvirksomheds køretøj skal returneres til virksomhedens driftscentral i etableringslandet hver 8. uge. Nu har Færdselsstyrelsen meldt ud hvilken betydning, det får for deres kontrolpraksis.

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle” >
torsdag 31. oktober 2024

Udvidelse af vejafgift i Polen

Fra 01. november udvides det vejnet, som er underlagt vejafgift i Polen.

Udvidelse af vejafgift i Polen >
torsdag 31. oktober 2024

Opdatereing 04.11.2024: Oversvømmelser i Spanien påvirker vejnettet

Stormen Dana har forårsaget kraftig regn og oversvømmelser i det sydøstlige Spanien, især i Valencia, Castilla-La Mancha og Andalusien. Vejnettet er derfor påvirket.

Opdatereing 04.11.2024: Oversvømmelser i Spanien påvirker vejnettet >