ITD: Endnu et milliardunderskud i PostNord bør få politikerne til at genoverveje selskabets fremtid
Copyright: Colourbox.dk
PostNord har igen præsenteret et regnskab, hvor man kan notere, at der ingen fremgang er at spore. Det statsejede moderselskab, PostNord, kom i 2018 ud med et nettounderskud på 1,1 milliarder svenske kroner, mens datterselskabet, Post Danmark, tegnede sig for et driftsunderskud på 1,4 milliarder svenske kroner. En stigning i forhold til året før, hvor selskabet stod for et underskud på 1,1 milliarder svenske kroner. PostNords regnskaber har i årevis vist blodrøde tal på bundlinjen og ejerne – den danske og den svenske stat - har skudt milliarder i selskabet i et forsøg på at få det på fode igen. Men det bør stoppes mener ITD, der har klaget til både EU-Kommissionen og EU-Domstolen over den konkurrenceforvridende statsstøtte til PostNord.
- Mens den danske og den svenske stat skovler penge ind i den ene ende af PostNord, fosser de ud af kassen i den anden ende. PostNord formår simpelthen ikke at drive en rentabel forretning, og det er omsonst at blive ved med at hælde skattekroner i selskabet. En lignende situation ville være utænkelig på det private marked, og derfor vil vi gerne bede politikerne om at tænke sig grundigt om og i stedet arbejde for en hurtig afvikling af PostNord, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Dele af PostNords forretning befinder sig i direkte konkurrence med de private transport- og logistikvirksomheder, og derfor er ITD som brancheorganisation for den danske vejgodstransport stærkt optaget af at sikre, at de private aktører på transport- og logistikmarkedet ikke udsættes for unfair konkurrence af det statsstøttede selskab.
- I ITD vil vi ikke acceptere, at der bruges statsstøtte på at holde PostNord kunstigt i live. Selskabet befinder sig i direkte konkurrence med de private transport- og logistikvirksomheder, som vi repræsenterer, og de kan berette, hvordan PostNord dumper priserne på markedet for pakker- og stykgods. Det sker for virksomhedernes egne indbetalte skattekroner, og det vil vi naturligvis have stoppet, hvorfor vi i øjeblikket kører en statsstøttesag ved EU-Domstolen, siger Carina Christensen.
Så sent som i går meldte PostNord ud, at de i løbet af 2019 vil åbne 500 nye steder rundt om i landet, hvor man kan hente og sende pakker. I udmeldingen fra PostNord lød det, at man vil ruste sig i den hårde kamp om pakkerne fra nethandlen.
- De danske vognmænd har intet som helst imod fair og lige konkurrence, men det er hverken fair eller lige at konkurrere mod en statsejet mastodont, der det ene år efter det andet får lov til at køre med milliardunderskud – for skatteydernes penge, slutter Carina Christensen.