onsdag 27. februar 2019 14:08

ITD: Mange gode takter i DI’s infrastrukturudspil

ITD hilser DI’s udspil til en ny investeringsplan for dansk infrastruktur 2020-2030 velkommen. Forslaget om at investere cirka 70 milliarder kroner de kommende 10 år, herunder langt de fleste til investeringer i veje, falder i god tråd med ITD’s ønsker. ITD havde dog gerne set en anvisning af yderligere finansieringskilder ud over den statslige finansieringsramme.

DI har netop præsenteret deres udspil til en ny investeringsplan for dansk infrastruktur i perioden 2020-2030. Samlet foreslås det, at der skal investeres i ny infrastruktur for cirka 70 milliarder kroner de kommende 10 år, herunder op mod 50 milliarder kroner i vejinfrastrukturen.

Udspillet bygger på principperne om, at fremtidige infrastrukturprojekter skal kunne give et afkast på mere end fire procent, at infrastrukturprojekter skal vurderes efter, om de tjener et strategisk formål, samt at der skal investeres i de projekter, der har de største erhvervsmæssige effekter, uden at det går ud over et Danmark, der hænger sammen.

 

– I ITD hilser vi DI Transports udspil til en ny investeringsplan for infrastrukturen velkommen. Der ligger nogle velvalgte principper til grund for udspillet, som vi er meget enige i. Vi deler fuldt ud målet om, at vi skal have mest og bedst mulig infrastruktur for de penge, som der investeres, og en infrastruktur i verdensklasse, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

Ifølge DI skal midlerne placeres i Infrastrukturfonden og udmøntes løbende i takt med, at projekterne gennemføres.

 

- Vi er enige med DI, at midlerne bør placeres i Infrastrukturfonden, så det ikke bliver en del af de årlige finanslovsforhandlinger at udmønte en flerårig investeringsplan. Vi ser, ligesom DI, også gerne, at de tre forskellige forligskredse på området samles. For os er det vigtigt, at en samlet ny plan er både visionær og langsigtet, samtidig med at den løser Danmarks vigtige trængselsudfordringer, siger Carina Christensen. 

 

Pengene til investeringer i infrastrukturen skal ifølge DI komme fra den skattefinansierede investeringsramme for perioden 2020-2030.

 

- 70 milliarder kroner er selvfølgelig mange penge, men behovet for investeringer på området er også meget stort. Det havde været modigt, hvis DI havde åbnet op for at se på yderligere finansieringskilder som for eksempel intelligente vejafgifter, som kan være trængselsregulerende, og hvor provenuet er øremærket investeringer i infrastruktur, siger Carina Christensen. 

 

Udover DI Transport har også Landbrug & Fødevarer, Dansk Byggeri og Dansk Vejforening samt Socialdemokratiet fremlagt forslag til en nødvendig udbygning af den danske vejinfrastruktur. Det forventes samtidigt, at regeringen snart kommer med sit infrastrukturudspil.

 

DI Transports udspil til en investeringsplan for 2020-2030 kan læses her.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >