fredag 12. april 2019 08:49

ITD-møde med beskæftigelsesministeren: Nej til ændring af godskørselsloven

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) forsøger at snige en ændring af godskørselsloven ind ad bagdøren i Padborg-udvalget. Ændringen vil betyde, at man cementerer 3F’s dominans på transportområdet ved at rulle retstilstanden delvist tilbage til før NORTRA-dommen, hvor der gjaldt et 3F-monopol på transportoverenskomster. ITD og ITD Arbejdsgiver advarede på et møde med beskæftigelsesministeren torsdag den 11. april 2019 kraftigt mod, at regeringen går videre med forslaget fra DA og FH. Aftalen handler nemlig primært om, at de vil fremme deres egne organisationspolitiske interesser.

ITD og ITD Arbejdsgiver har haft møde med beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen. Foto: Nikolai Linares, Ritzau Scanpix

 

ITD og ITD Arbejdsgiver mødtes i dag med beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen for at drøfte DA og FH’s forslag om at ændre godskørselsloven. Ifølge DA og FH har de indgået en aftale, der vil sikre ordnede forhold for chauffører, der kører cabotagekørsel og vejdelen af kombinerede transporter i Danmark. De betegner aftalen som løsningen på Kurt Beier-sagen.

 

ITD er dog ikke i tvivl: DA og FH’s aftale handler alene om, at de vil fremme deres egne organisationspolitiske interesser. De foreslår konkret en ændring af de regler om løn- og ansættelsesforhold, som har eksisteret siden 2015, da Højesteret afsagde den såkaldte NORTRA-dom. Med NORTRA-dommen blev det slået fast, at alle kollektive overenskomster for chauffører lever op til lovens krav om at følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de enkelte kollektive overenskomster. Den formulering vil DA og FH nu ændre for hermed delvist at rulle retstilstanden tilbage fra før NORTRA-dommen. Sker det, så er det et skridt tilbage mod fuld monopolisering af overenskomstområdet til 3F.

 

- Det er stærkt kritisabelt, at DA og FH misbruger arbejdet i Padborg-udvalget til at cementere 3F’s dominans på transportområdet. De er i fuld gang med at gennemføre den aftale, som lønmodtagere- og arbejdsgiverorganisationerne under i DA/FH på transportområdet indgik tilbage i 2017 – det såkaldte protokollat om genopretning af godskørselsloven – der reelt handler om at tage et skridt tilbage i retning af et 3F-monopol. Det er beskæmmende, at nogle af deltagerne i Padborg-udvalget på den måde udnytter en alvorlig situation til at mele egen kage, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.

 

Det klare budskab leverede ITD og ITD Arbejdsgiver torsdag den 11. april 2019 direkte til beskæftigelsesministeren, og der var tilfredshed efter mødet. 

 

- Vi er glade for og tilfredse med, at ministeren udviste stor lydhørhed over for vores bekymring for den foreslåede ændring af godskørselsloven. Vi opfordrede på mødet til, at man skrinlægger partsindlægget fra DA og FH og i stedet genoptager det egentlige arbejde i Padborg-udvalget for at sikre ordnede forhold for chaufførerne. Ministeren tilkendegav på mødet, at regeringen ikke har nikket til DA/FH’s partsindlæg, og at der nu vil blive indkaldt til et nyt arbejdsmøde i Padborg-udvalget, siger Trine S. Plesner.

 

Ud over ændringen af godskørselsloven har ITD også noteret sig, at DA/FH-forslaget indebærer mange praktiske problemer i forhold til håndhævelsen, der indebærer administrative byrder for arbejdsgiverne og ikke spiller sammen med de tiltag og systemer, der er på vej med EU's vejpakke eller allerede eksisterer i EU-regi.

 

- Det ligner et stykke skrivebordsarbejde. Ud over at forslaget fra DA og FH slet ikke løser problemstillingen som den hos Kurt Beier, medfører det store administrative byrder for virksomhederne. Desuden vil det kræve enorme ressourcer hos myndighederne, som skal indhente lønsedler og anden dokumentation hos de udenlandske virksomheder for at kunne håndhæve og kontrollere effektivt. Også det budskab viderebragte vi til ministeren, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD.  

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >