onsdag 20. februar 2019 08:53

ITD: Nye CO2-krav til lastbiler vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner

Som led i at fremme den grønne omstilling i transportsektoren er EU-landene og Europa-Parlamentet blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til udledningen af CO2 i nye lastbiler. Aftalen er et vigtigt led i bestræbelserne på at mindske emissionerne fra transportsektoren, mener brancheorganisationen ITD.

De nye CO2-krav betyder, at nye lastbiler skal reducere drivhusgasudledningen med 15 procent i 2025 og med 30 procent i 2030 i forhold til værdierne i 2019. ITD er overordnet tilfreds med det endelige resultat af forhandlingerne, som foreningen ser som et vigtigt skridt i bestræbelserne på at mindske CO2-udledningen fra den tunge vejgodstransport.

 

- Det er meget positivt, at det nu er lykkedes at nå frem til en aftale, som både tager hensyn til klimaet, og som samtidig respekterer de danske transportvirksomheders konkurrenceevne i et presset europæisk marked. Der er naturligvis altid et par småknaster, som vi gerne havde set landet anderledes. Eksempelvis havde vi gerne set, at man havde beholdt 2030-målsætningen som vejledende for løbende at sikre, at den teknologiske udvikling nu også kan følge med kravene. Men overordnet set er vi ganske godt tilfredse med udfaldet af forhandlingerne, siger Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD.

 

Ifølge ITD er transport- og logistikbranchens klimaudfordringer et fælles europæisk problem, som kræver fælles europæiske løsninger. Derfor har organisationen fra begyndelsen været aktivt involveret i bestræbelserne på at finde et holdbart kompromis.    

 

- For os har det hele tiden været afgørende, at der er fair balance mellem meromkostninger for lastbilproducenterne og brændstofbesparelserne forbundet med standarderne, så udviklingen af effektive køretøjer på sigt kan bidrage positivt til både klimaet og økonomien i den enkelte transportvirksomhed, siger Lasse Kristoffersen og tilføjer:

 

-  Derudover har vi også løbende påtalt, at man skal passe på med at stirre sig blind på den enkelte lastbils brændstofforbrug på tværs af de forskellige klasser, men derimod rette fokus mod hvor meget gods der transporteres i forhold til det aktuelle forbrug. Vi har i Skandinavien meget positive erfaringer med højkapacitetsvogntog, herunder modulvogntog. Det er vigtigt, at standarderne ikke kommer til at påvirke den udvikling negativt.  

 

Næste skridt er, at aftalen formelt skal godkendes i Europa-Parlamentet og af de enkelte medlemslande. Det forventes at ske i løbet af de kommende måneder. Aftalen skal efter planen evalueres i 2020.

SENESTE ITD NYT
torsdag 28. november 2024

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget

Så kom der endelig en afklaring: Folketinget har i dag vedtaget de tidligere varslede ændringer i vejafgiftsloven, som bl.a. indebærer en forhøjelse af dieselafgiften på 52 øre per liter og en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget >
onsdag 27. november 2024

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid

Virksomheder, der er indkaldt til kontrol af køre- og hviletidsreglerne, skal fremover anvende en ny virksomhedsportal til indsendelse af data.

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid >
tirsdag 26. november 2024

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48

I denne uge protesterer franske landmandsforeninger endnu engang.

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48 >