onsdag 20. februar 2019 08:53

ITD: Nye CO2-krav til lastbiler vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner

Som led i at fremme den grønne omstilling i transportsektoren er EU-landene og Europa-Parlamentet blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til udledningen af CO2 i nye lastbiler. Aftalen er et vigtigt led i bestræbelserne på at mindske emissionerne fra transportsektoren, mener brancheorganisationen ITD.

De nye CO2-krav betyder, at nye lastbiler skal reducere drivhusgasudledningen med 15 procent i 2025 og med 30 procent i 2030 i forhold til værdierne i 2019. ITD er overordnet tilfreds med det endelige resultat af forhandlingerne, som foreningen ser som et vigtigt skridt i bestræbelserne på at mindske CO2-udledningen fra den tunge vejgodstransport.

 

- Det er meget positivt, at det nu er lykkedes at nå frem til en aftale, som både tager hensyn til klimaet, og som samtidig respekterer de danske transportvirksomheders konkurrenceevne i et presset europæisk marked. Der er naturligvis altid et par småknaster, som vi gerne havde set landet anderledes. Eksempelvis havde vi gerne set, at man havde beholdt 2030-målsætningen som vejledende for løbende at sikre, at den teknologiske udvikling nu også kan følge med kravene. Men overordnet set er vi ganske godt tilfredse med udfaldet af forhandlingerne, siger Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD.

 

Ifølge ITD er transport- og logistikbranchens klimaudfordringer et fælles europæisk problem, som kræver fælles europæiske løsninger. Derfor har organisationen fra begyndelsen været aktivt involveret i bestræbelserne på at finde et holdbart kompromis.    

 

- For os har det hele tiden været afgørende, at der er fair balance mellem meromkostninger for lastbilproducenterne og brændstofbesparelserne forbundet med standarderne, så udviklingen af effektive køretøjer på sigt kan bidrage positivt til både klimaet og økonomien i den enkelte transportvirksomhed, siger Lasse Kristoffersen og tilføjer:

 

-  Derudover har vi også løbende påtalt, at man skal passe på med at stirre sig blind på den enkelte lastbils brændstofforbrug på tværs af de forskellige klasser, men derimod rette fokus mod hvor meget gods der transporteres i forhold til det aktuelle forbrug. Vi har i Skandinavien meget positive erfaringer med højkapacitetsvogntog, herunder modulvogntog. Det er vigtigt, at standarderne ikke kommer til at påvirke den udvikling negativt.  

 

Næste skridt er, at aftalen formelt skal godkendes i Europa-Parlamentet og af de enkelte medlemslande. Det forventes at ske i løbet af de kommende måneder. Aftalen skal efter planen evalueres i 2020.

SENESTE ITD NYT
fredag 27. juni 2025

ITD indgår eksklusiv speditøraftale med Q8Truck – giver medlemmer rabat på diesel

Som ITD-medlem kan du nu få rabat på diesel hos Q8Truck-stationer samt Q8 og F24 – rabatten afhænger af årligt forbrug.

ITD indgår eksklusiv speditøraftale med Q8Truck – giver medlemmer rabat på diesel >
torsdag 26. juni 2025

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling

Andelen af ellastbiler i Danmark er kun steget med 0,3 % på et år. Men hvorfor går branchens omstilling fra diesel til el ikke hurtigere? Det ser værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” nærmere på i den nye episode, hvor de har inviteret Dennis Hartung i studiet.

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling >
onsdag 25. juni 2025

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata

Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og har indgivet en formel klage over den manglende transparens.

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata >