onsdag 20. februar 2019 08:53

ITD: Nye CO2-krav til lastbiler vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner

Som led i at fremme den grønne omstilling i transportsektoren er EU-landene og Europa-Parlamentet blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til udledningen af CO2 i nye lastbiler. Aftalen er et vigtigt led i bestræbelserne på at mindske emissionerne fra transportsektoren, mener brancheorganisationen ITD.

De nye CO2-krav betyder, at nye lastbiler skal reducere drivhusgasudledningen med 15 procent i 2025 og med 30 procent i 2030 i forhold til værdierne i 2019. ITD er overordnet tilfreds med det endelige resultat af forhandlingerne, som foreningen ser som et vigtigt skridt i bestræbelserne på at mindske CO2-udledningen fra den tunge vejgodstransport.

 

- Det er meget positivt, at det nu er lykkedes at nå frem til en aftale, som både tager hensyn til klimaet, og som samtidig respekterer de danske transportvirksomheders konkurrenceevne i et presset europæisk marked. Der er naturligvis altid et par småknaster, som vi gerne havde set landet anderledes. Eksempelvis havde vi gerne set, at man havde beholdt 2030-målsætningen som vejledende for løbende at sikre, at den teknologiske udvikling nu også kan følge med kravene. Men overordnet set er vi ganske godt tilfredse med udfaldet af forhandlingerne, siger Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD.

 

Ifølge ITD er transport- og logistikbranchens klimaudfordringer et fælles europæisk problem, som kræver fælles europæiske løsninger. Derfor har organisationen fra begyndelsen været aktivt involveret i bestræbelserne på at finde et holdbart kompromis.    

 

- For os har det hele tiden været afgørende, at der er fair balance mellem meromkostninger for lastbilproducenterne og brændstofbesparelserne forbundet med standarderne, så udviklingen af effektive køretøjer på sigt kan bidrage positivt til både klimaet og økonomien i den enkelte transportvirksomhed, siger Lasse Kristoffersen og tilføjer:

 

-  Derudover har vi også løbende påtalt, at man skal passe på med at stirre sig blind på den enkelte lastbils brændstofforbrug på tværs af de forskellige klasser, men derimod rette fokus mod hvor meget gods der transporteres i forhold til det aktuelle forbrug. Vi har i Skandinavien meget positive erfaringer med højkapacitetsvogntog, herunder modulvogntog. Det er vigtigt, at standarderne ikke kommer til at påvirke den udvikling negativt.  

 

Næste skridt er, at aftalen formelt skal godkendes i Europa-Parlamentet og af de enkelte medlemslande. Det forventes at ske i løbet af de kommende måneder. Aftalen skal efter planen evalueres i 2020.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 30. juli 2024

Affaldstilsyn

I 2025 træder ny lovgivning i kraft, der skal styrke tilsynet med virksomheders sortering og håndtering af affald. Her kan du læse mere om, hvad det betyder for din virksomhed, uanset om du producerer affald, er indberetter af affaldsdata, transporterer affald til et affaldsforbrændingsanlæg eller er importør eller eksportør af affald.

Affaldstilsyn >
mandag 29. juli 2024

Polen udvider SENT-systemet fra 2025

Det polske overvågningssystem SENT udvides den 1. januar 2025 til at omfatte alle ikke-EU-transportører, der udfører international transport, og EU-transportører, der udfører cabotage i Polen. Disse virksomheder skal fra næste år anmelde deres transporter i SENT. I dag gælder overvågningssystemet SENT kun for såkaldte ”sensitive varer”.

Polen udvider SENT-systemet fra 2025 >
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >