ITD: Nye dummebøder til chauffører og vognmænd er en ommer
Copyright: Colourbox.dk
Trods talrige indsigelser fra ITD og branchens øvrige organisationer valgte Folketinget i starten af maj 2019 at vedtage forhøjede bødesatser for fejl og mangler ved tunge køretøjer. En samlet branche har gennem lang tid efterspurgt detaljeret adgang til politiets statistikker. Netop for at få et overblik over omfanget, typerne af fejl, og hvor der eventuelt skal gøres en ekstra indsats.
På baggrund af politiets overordnede statistikker og tilbagemeldinger fra vognmænd og chauffører tegner der sig et billede af, at en væsentlig del for eksempel af de bremsefejl, der konstateres ved vejsidekontroller, er konstruktionsbetingede eller betinget af køretøjets anvendelse eller belastningsgrad. Fejlene skyldes ikke manglende vedligeholdelse, og oftest kan fejlen ikke umiddelbart konstateres af chaufføren eller ejeren uden anvendelse af et bremserullefelt. På den baggrund nytter det ikke at straffe hverken chaufføren eller vognmanden med bøder, mener ITD.
- Der skal kunne skelnes mellem bevidst sjusk og fejl, som ikke kan opdages i hverdagen. For det er helt klart i orden med bøder, når der er åbenlyse fejl, som chaufføren kender til eller opdager. Men det er dybt uretfærdigt med bøder for fejl, som chaufføren ikke har en chance for at kende eller kan tjekke selv, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.
Et eksempel kan være en tom trailer, som chaufføren på sin inspektionsrunde har tjekket efter for synlige fejl, kontrolleret om trykluftsanlægget er tæt, dækkene intakte, lyset virker og så videre. Kontrollen af køretøjets bremser begrænser sig til en visuel kontrol af bremsekomponenterne. Chaufføren har ikke en chance for at vurdere, om den tomme trailer bremser 20, 30 eller de krævede 45 procent. ITD mener, at mange af de fejl, man ser hos især påhængskøretøjerne, også forekommer på relativt nye køretøjer, som stadig er omfattet af garantien eller er omfattet af en servicekontrakt. Her har ejerne ikke noget incitament til at spare på vedligeholdelsen, hertil kommer at man ikke selv har mulighed for at teste bremserne korrekt og derfor sætter liden til de årlige periodiske syn og tjek i forbindelse med serviceeftersyn.
- De nye regler er derfor fremsat på baggrund af en række indikationer, der endnu ikke er belyst tilstrækkeligt, og en antagelse af, at der skulle være et incitament til ikke at vedligeholde køretøjerne. Efter ITD’s opfattelse er antagelserne ikke korrekte, og de foreslåede bødesatser er ikke vejen til bedre trafiksikkerhed, mener Jørn-Henrik Carstens.
ITD tager som brancheorganisation for vejgodstransporten arbejdet omkring færdselssikkerhed meget alvorligt og bruger mange ressourcer på forebyggende indsatser. ITD samarbejder med Politiet, Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet, Rådet for Sikker Trafik og andre brancheorganisationer om at øge sikkerheden for alle på vejene.
- ITD har været med i det arbejde, som Færdselsstyrelsen igangsatte i 2018, med henblik på at kortlægge kritiske fejl og mangler på især bremsesystemer. Målet er at iværksætte målrettede initiativer, som kan hjælpe transportbranchen til at fokusere sikkerhedsindsatsen og dermed øge trafiksikkerheden. Denne undersøgelse er endnu ikke afsluttet, og derfor var det alt, alt for tidligt at begynde at lovgive om skærpede sanktioner og højere bøder, siger Jørn-Henrik Carstens.
- Vi skal have fakta på bordet i den her sag, så vi i fællesskab kan løfte sikkerheden. Men de fakta mangler stadig, og derfor er de nye regler en ommer, og vores klare opfordring er, at det nye Folketing skal rulle de nye bødetakster tilbage, slutter Jørn-Henrik Carstens.