ITD: Spirituskørsel er uacceptabelt
Copyright: Colourbox.dk
Alkohol og kørsel er en helt uacceptabel kombination, og i ITD, som repræsenterer den tunge vejgodstransport, er chauffører, der ikke forstår den skelnen, diskvalificeret til erhvervet. De tunge lastbiler kan forårsage voldsomme ulykker, hvis der er en påvirket chauffør bag rattet, og derfor opfordrer man i ITD også virksomhederne til at indføre sikkerheds- og alkoholpolitikker, der sender et klart signal til medarbejderne om, at alkohol og kørsel ikke tolereres.
- Det handler ganske enkelt om menneskeliv, og netop derfor skal vi i det professionelle transporterhverv gøre alt, hvad vi kan, for at skabe tryghed og sikkerhed på vejene. For transportvirksomhederne handler det blandt andet om at indføre ordentlige sikkerhedspolitikker med et klart budskab om, at man som professionel chauffør IKKE blander sit erhverv sammen med alkohol, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling, og understreger, at det er noget, som transportvirksomhederne allerede har stort fokus på.
Herudover bør man også se på andre tiltag, som kan være med til at reducere og i bedste fald eliminere alvorlige ulykker forårsaget af spirituskørsel. Det gælder for eksempel alkolåse og alkobomme.
- Teknologi som alkolåse og alkobomme, som man bruger ved færgeterminaler i Sverige, vil også kunne hjælpe til at gøre vejene sikrere. Det er håndgribelige og virksomme løsninger, og vi ved, at flere transportvirksomheder allerede har indført alkolåse i enten hele eller dele af deres vognpark, siger Jørn-Henrik Carstens.
Men når det drejer sig om knap 4.000 personer, som gentagne gange er taget for spirituskørsel, vil det også være relevant at undersøge, om der skal andre løsninger til - for eksempel screening og behandling for alkoholmisbrug.
- Spirituskørsel skal ikke forekomme, og gentagen spirituskørsel skal slet ikke. Ikke desto mindre sker det, og derfor kunne det være en god ide at se på, om der er brug for at bringe screening for alkoholmisbrug og tiltag målrettet behandling i spil, hvis det er misbrug, der er baggrund for problemerne, foreslår Jørn-Henrik Carstens.
Spirituskørsel er også et europæisk anliggende, og trafikken og godstransporten er jo grænseoverskridende. Derfor bør man i EU arbejde tæt sammen med bilproducenter og transportorganisationerne, så man sammen kan få alkoholen helt væk fra det europæiske vejnet.