tirsdag 12. februar 2019 11:19

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen i december 2018 kom med sit udspil.

 

Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 

- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.

 

Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 

Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.

 

Det britiske forslag kan ses her.

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 26. maj 2020

Retningslinjer for nødvendige erhvervsrejser ændres

For at gøre det lettere for danske virksomheder trygt at foretage erhvervsrejser har Udenrigsministeriet lavet en række retningslinjer og konkrete rejseråd, så der på sundhedsmæssig forsvarlig måde kan blive åbnet op for at foretage nødvendige erhvervsrejser til og fra udlandet.

Retningslinjer for nødvendige erhvervsrejser ændres >
tirsdag 26. maj 2020

Indsatsen for dansk eksport og arbejdspladser styrkes

Udenrigsministeriet har netop lanceret en række nye initiativer, der skal sikre danske virksomheder hjælp til at genoprette eksporten i takt med, at verden åbner op. Der er blandt andet afsat 225 mio. kr. til en øget indsats for eksport- og investeringsfremme i 2020 og 2021, Udenrigsministeriets rådgivning bliver billigere, og der er oprettet en ny hotline, der skal hjælpe virksomhederne med råd og vejledning.

Indsatsen for dansk eksport og arbejdspladser styrkes >
mandag 25. maj 2020

Nyt banebrydende brintprojekt kan være CO2-løsningen for lastbilerne

Et visionært samarbejde mellem blandt andet DSV, Ørsted, Mærsk, DFDS, SAS og Københavns Lufthavn kan betyde, at lastbiler inden for det næste årti kan blive forsynet med flydende grøn brint fra en fabrik ved København. Det kan være løsningen på den tunge vejtransports CO2-udfordring, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

Nyt banebrydende brintprojekt kan være CO2-løsningen for lastbilerne >