torsdag 26. november 2020 13:14

Glædeligt nederlag for pakkeafgift

Regeringen har ikke opbakning til indførelsen af en pakkeafgift, der skulle gå til at finansiere PostNord’s fortsatte virke. PostNord får altså ikke tilført nye midler fra denne tvangsafgift. Det er positivt, men ITD advarer mod, at politikerne nu blot kaster sig over at finde mange millioner til PostNord på finansloven. Kassen bør lukkes i for PostNord, og opgaven bør overlades til de private aktører.

Foto: Shutterstock

 

Det lykkedes ikke regeringen at få et bredt flertal af Folketingets partier til at bakke op om regeringens plan om indførelsen af en pakkeafgift for at finansiere PostNord’s befordringspligt i en ny postaftale. Det glæder ITD.

 

- ITD har fra første færd advaret kraftigt mod en pakkeafgift, der vil medføre et administrativt bøvl for distributører og indebære, at private virksomheder skulle gå og tvangsopkræve afgifter til finansiering af deres direkte konkurrent. Derfor er der al mulig grund til at glæde sig over den stærke modstand, forslaget har mødt hos en lang række partier, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, som repræsenterer mange vognmandsvirksomheder, der konkurrerer med PostNord på bl.a. pakkeområdet.

 

ITD har foreslået, at politikerne kigger mod fx Finland, når de skal løse udfordringen med at sikre fortsat befordring af breve og mindre pakker. Her har myndighederne overladt mest muligt til markedet, hvilket har skabt gennemskuelighed og fair konkurrencevilkår. Kun på de områder, hvor markedet ikke kan løfte opgaven, går staten målrettet ind og støtter. Den model burde man også indføre i Danmark, mener ITD.

 

- Det skal fortsat være muligt at sende og modtage forsendelser over alt i landet. Men den opgave behøver ikke at ligge i statsligt regi. Private aktører står klar til at overtage og sikre, at opgaven løses på den mest effektive måde samtidig med, at man fra politisk hold sikrer, at man ved præcis, hvad man betaler for i modsætning til i dag, hvor det er helt overladt til PostNord selv at bestemme prisen på deres ydelser, siger Carina Christensen.

 

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 17. december 2025

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026

En fremrykket indberetningsfrist, ændrede affaldsfraktionskoder og flere aktører med pligt til at indberette. Det er blandt ændringerne i den nye bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som træder i kraft den 1. januar 2026. Samtidig lanceres værktøjet Mit Affaldsoverblik, som giver bedre overblik og bedre mulighed for dialog.

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026 >
onsdag 17. december 2025

ITD-medlemmer i front: EU dropper krav om nulemissionslastbiler

Efter markant pres fra transportbranchen – herunder en bred dansk opbakning anført af ITD-medlemmer – har EU-Kommissionen valgt at droppe forslaget om at pålægge den tunge vejtransport tvungne købskrav om en fast andel nulemissionslastbiler.

ITD-medlemmer i front: EU dropper krav om nulemissionslastbiler >
tirsdag 16. december 2025

Importsystemet lukker i februar 2026

Fra den 28. februar 2026 skal alle nye importangivelser oprettes i DMS Import. Inden da opdateres DMS den 31. januar 2026.

Importsystemet lukker i februar 2026 >