torsdag 26. november 2020 13:14

Glædeligt nederlag for pakkeafgift

Regeringen har ikke opbakning til indførelsen af en pakkeafgift, der skulle gå til at finansiere PostNord’s fortsatte virke. PostNord får altså ikke tilført nye midler fra denne tvangsafgift. Det er positivt, men ITD advarer mod, at politikerne nu blot kaster sig over at finde mange millioner til PostNord på finansloven. Kassen bør lukkes i for PostNord, og opgaven bør overlades til de private aktører.

Foto: Shutterstock

 

Det lykkedes ikke regeringen at få et bredt flertal af Folketingets partier til at bakke op om regeringens plan om indførelsen af en pakkeafgift for at finansiere PostNord’s befordringspligt i en ny postaftale. Det glæder ITD.

 

- ITD har fra første færd advaret kraftigt mod en pakkeafgift, der vil medføre et administrativt bøvl for distributører og indebære, at private virksomheder skulle gå og tvangsopkræve afgifter til finansiering af deres direkte konkurrent. Derfor er der al mulig grund til at glæde sig over den stærke modstand, forslaget har mødt hos en lang række partier, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, som repræsenterer mange vognmandsvirksomheder, der konkurrerer med PostNord på bl.a. pakkeområdet.

 

ITD har foreslået, at politikerne kigger mod fx Finland, når de skal løse udfordringen med at sikre fortsat befordring af breve og mindre pakker. Her har myndighederne overladt mest muligt til markedet, hvilket har skabt gennemskuelighed og fair konkurrencevilkår. Kun på de områder, hvor markedet ikke kan løfte opgaven, går staten målrettet ind og støtter. Den model burde man også indføre i Danmark, mener ITD.

 

- Det skal fortsat være muligt at sende og modtage forsendelser over alt i landet. Men den opgave behøver ikke at ligge i statsligt regi. Private aktører står klar til at overtage og sikre, at opgaven løses på den mest effektive måde samtidig med, at man fra politisk hold sikrer, at man ved præcis, hvad man betaler for i modsætning til i dag, hvor det er helt overladt til PostNord selv at bestemme prisen på deres ydelser, siger Carina Christensen.

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 05. maj 2025

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag

Manglende proportionalitet i statens sanktionspraksis gør vejafgiftsbøderne ulovlige. Derfor indgav ITD tidligere på året en klage til EU-Kommissionen. Avisen Danmark har talt med Sune Klinge, forsker i forholdet mellem dansk ret og EU-ret, som udtaler, at vognmændene står med en stærk sag.

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag >
fredag 02. maj 2025

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder

Hvem er fritaget for vejafgiften, og hvem er ikke? Mystikken herom skaber så meget forvirring, at vognmænd modtager bøder uden at vide hvorfor. ITD kalder situationen for ’absurd’ og anbefaler myndighederne gennemsigtighed.

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder >
torsdag 01. maj 2025

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler >