torsdag 26. november 2020 13:14

Glædeligt nederlag for pakkeafgift

Regeringen har ikke opbakning til indførelsen af en pakkeafgift, der skulle gå til at finansiere PostNord’s fortsatte virke. PostNord får altså ikke tilført nye midler fra denne tvangsafgift. Det er positivt, men ITD advarer mod, at politikerne nu blot kaster sig over at finde mange millioner til PostNord på finansloven. Kassen bør lukkes i for PostNord, og opgaven bør overlades til de private aktører.

Foto: Shutterstock

 

Det lykkedes ikke regeringen at få et bredt flertal af Folketingets partier til at bakke op om regeringens plan om indførelsen af en pakkeafgift for at finansiere PostNord’s befordringspligt i en ny postaftale. Det glæder ITD.

 

- ITD har fra første færd advaret kraftigt mod en pakkeafgift, der vil medføre et administrativt bøvl for distributører og indebære, at private virksomheder skulle gå og tvangsopkræve afgifter til finansiering af deres direkte konkurrent. Derfor er der al mulig grund til at glæde sig over den stærke modstand, forslaget har mødt hos en lang række partier, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, som repræsenterer mange vognmandsvirksomheder, der konkurrerer med PostNord på bl.a. pakkeområdet.

 

ITD har foreslået, at politikerne kigger mod fx Finland, når de skal løse udfordringen med at sikre fortsat befordring af breve og mindre pakker. Her har myndighederne overladt mest muligt til markedet, hvilket har skabt gennemskuelighed og fair konkurrencevilkår. Kun på de områder, hvor markedet ikke kan løfte opgaven, går staten målrettet ind og støtter. Den model burde man også indføre i Danmark, mener ITD.

 

- Det skal fortsat være muligt at sende og modtage forsendelser over alt i landet. Men den opgave behøver ikke at ligge i statsligt regi. Private aktører står klar til at overtage og sikre, at opgaven løses på den mest effektive måde samtidig med, at man fra politisk hold sikrer, at man ved præcis, hvad man betaler for i modsætning til i dag, hvor det er helt overladt til PostNord selv at bestemme prisen på deres ydelser, siger Carina Christensen.

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >