onsdag 10. juni 2020 12:44

Højere dagpenge under uddannelse kan skaffe flere chauffører og sætte gang i hjulene

Spændende opkvalificeringsudspil fra regeringen kan afhjælpe den akutte mangel på chauffører og anden kvalificeret arbejdskraft i transportbranchen.

Foto: Søren Eriksen

 

Regeringen har onsdag præsenteret et opkvalificeringsudspil med forslag om at hæve dagpengene for ledige over 30 år med omtrent 2.000 kr. pr. måned, hvis man uddanner sig fra ufaglært til faglært arbejdskraft i fag, hvor der er behov for flere hænder. Samtidig får ledige på andre erhvervsfaglige uddannelser mulighed for at opkvalificere sig til fuld dagpengesats mod 80 procent i dag.

 

Vejgodstransporten beskæftiger omkring 88.000 mennesker i Danmark, men manglen på kvalificeret arbejdskraft har længe været en trussel for branchen, da en stor del af den nuværende arbejdsstyrke nærmer sig pensionsalderen samtidig med, at det er svært at tiltrække nye medarbejdere til branchen.

 

- Vi har længe råbt vagt i gevær i transportbranchen, for når transportvirksomhederne ikke kan rekruttere den arbejdskraft, de skal bruge, kan de heller ikke imødekomme behovet for transport fra blandt andet danske virksomheder. Det betyder flaskehalse og et ineffektivt transportsystem, som ikke er til gavn for den danske økonomi, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Under den nuværende covid-19 krise har den danske transportsektor gjort sit for at holde Danmark i gang, blandt andet ved at sikre forsyninger og varer er blevet leveret i næsten vanligt omfang. En afmatning af økonomien vil dog også ramme transportvirksomhederne, og der er derfor generelt behov for genopretningspakker, der kan sætte gang i økonomien, mener ITD.

 

ITD hilser derfor regeringens opkvalificeringsudspil velkommen, da det både vil kunne få flere til at søge hen mod chaufførfaget og samtidig bidrage til at sætte gang i hjulene i dansk økonomi.

 

- Vi er positive overfor de initiativer, som kan være med til at holde hjulene i gang. Både i transportbranchen, hvor vi har akutte udfordringer med mangel på arbejdskraft, men også generelt i den danske økonomi, hvor en nedgang jo også vil ramme transportvirksomhederne. Derfor fortjener regeringens opkvalificeringsudspil ros, da det både kan være med til at afhjælpe chaufførmanglen, og samtidig er et initiativ, der kan bruges som en brik i det store puslespil om, hvordan vi får sat gang i dansk økonomi efter covid-19, siger Carina Christensen.

 

Regeringen anslår ifølge Ritzau, at 2.125 personer vil gøre brug af muligheden for opkvalificering, og ITD vil fortsætte dialogen med jobcentrene for, at så mange som muligt af dem får øjnene op for de mange spændende karriereveje inden for vejgodstransport. 

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >