onsdag 10. juni 2020 12:44

Højere dagpenge under uddannelse kan skaffe flere chauffører og sætte gang i hjulene

Spændende opkvalificeringsudspil fra regeringen kan afhjælpe den akutte mangel på chauffører og anden kvalificeret arbejdskraft i transportbranchen.

Foto: Søren Eriksen

 

Regeringen har onsdag præsenteret et opkvalificeringsudspil med forslag om at hæve dagpengene for ledige over 30 år med omtrent 2.000 kr. pr. måned, hvis man uddanner sig fra ufaglært til faglært arbejdskraft i fag, hvor der er behov for flere hænder. Samtidig får ledige på andre erhvervsfaglige uddannelser mulighed for at opkvalificere sig til fuld dagpengesats mod 80 procent i dag.

 

Vejgodstransporten beskæftiger omkring 88.000 mennesker i Danmark, men manglen på kvalificeret arbejdskraft har længe været en trussel for branchen, da en stor del af den nuværende arbejdsstyrke nærmer sig pensionsalderen samtidig med, at det er svært at tiltrække nye medarbejdere til branchen.

 

- Vi har længe råbt vagt i gevær i transportbranchen, for når transportvirksomhederne ikke kan rekruttere den arbejdskraft, de skal bruge, kan de heller ikke imødekomme behovet for transport fra blandt andet danske virksomheder. Det betyder flaskehalse og et ineffektivt transportsystem, som ikke er til gavn for den danske økonomi, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Under den nuværende covid-19 krise har den danske transportsektor gjort sit for at holde Danmark i gang, blandt andet ved at sikre forsyninger og varer er blevet leveret i næsten vanligt omfang. En afmatning af økonomien vil dog også ramme transportvirksomhederne, og der er derfor generelt behov for genopretningspakker, der kan sætte gang i økonomien, mener ITD.

 

ITD hilser derfor regeringens opkvalificeringsudspil velkommen, da det både vil kunne få flere til at søge hen mod chaufførfaget og samtidig bidrage til at sætte gang i hjulene i dansk økonomi.

 

- Vi er positive overfor de initiativer, som kan være med til at holde hjulene i gang. Både i transportbranchen, hvor vi har akutte udfordringer med mangel på arbejdskraft, men også generelt i den danske økonomi, hvor en nedgang jo også vil ramme transportvirksomhederne. Derfor fortjener regeringens opkvalificeringsudspil ros, da det både kan være med til at afhjælpe chaufførmanglen, og samtidig er et initiativ, der kan bruges som en brik i det store puslespil om, hvordan vi får sat gang i dansk økonomi efter covid-19, siger Carina Christensen.

 

Regeringen anslår ifølge Ritzau, at 2.125 personer vil gøre brug af muligheden for opkvalificering, og ITD vil fortsætte dialogen med jobcentrene for, at så mange som muligt af dem får øjnene op for de mange spændende karriereveje inden for vejgodstransport. 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 15. april 2025

Kørselsforbud i maj 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2025 >
fredag 11. april 2025

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af?

Sund & Bælt følger ikke transportministerens klare udmeldinger om at annullere vejafgiftsbøder, der åbenlyst skyldes tekniske eller menneskelige fejl. Det understreger en ny aktindsigt, som Lastbil Magasinet har fået indsigt i.

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af? >
fredag 11. april 2025

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn

Der er kommet nye restriktioner og foranstaltninger, som påvirker transport af levende dyr mellem Ungarn og de omkringliggende lande ─ dette især i forbindelse med udbrud af mund- og klovesyge.

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn >