torsdag 05. marts 2020 09:27

ITD opfordrer transportministeren til at tage på ”klima”-besøg i Tyskland og Sverige

Erhvervsminister Simon Kollerup besøger i dag Tysklands transportminister i Berlin for at drøfte klimaindsatsen på søfartsområdet. ITD opfordrer nu transportministeren til også at besøge vores nabolande til en tilsvarende dialog om fælles klimatiltag.

Erhvervsminister Simon Kollerup besøger i dag Tysklands transportminister i Berlin for at drøfte klimaindsatsen på søfartsområdet. Erhvervsministeren understreger i den forbindelse, at skibsfarten er global af natur, og at der derfor skal findes internationale løsninger, der kan reducere drivhusgasudledninger. Han siger også, at det er vigtigt, at eventuelle nye klimakrav gælder alle skibe, uanset hvilket land de er registreret i. På den måde kan der fastholdes lige konkurrencevilkår og europæiske maritime jobs på vores vej mod en klimaneutral, international handelsflåde.

 

ITD er helt enig med erhvervsministerens tilgang til klimaudfordringerne.

 

- Erhvervsministeren har helt ret, når han siger, at der skal findes internationale løsninger på klimaudfordringerne. Vejgodstransporten er ligesom søfarten international af natur. Derfor skal nye klimakrav også gælde alle lastbiler, uanset hvilket land de er registreret i. Vi skal sikre fair og lige konkurrence, og vi skal undgå, at der ”klimashoppes” mellem EU-medlemslandene. Danske virksomheder skal heller ikke underlægges strengere klimakrav end vores nabolande, ligesom vores nabolande ikke skal have bedre vilkår for lastbilerhvervet end os, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

 

ITD opfordrer den danske transportminister til også at tage på besøg i nabolandene til en klimasnak. Benny Engelbrecht kan passende begynde i Tyskland og Sverige.

 

- I vores nabolande støtter de transportvirksomhederne økonomisk, hvis de vælger grønne løsninger. I Sverige er der for eksempel afgiftsfritagelse for udvalgte drivmidler, herunder biogas og HVO. Det betyder, at rigtig mange lastbiler bruger alternative drivmidler i Sverige, da prisen er stort set den samme som for diesel. I Tyskland har politikerne lavet en mautfritagelse for lastbiler, der kører på el og gas. For el gælder fritagelsen frem til en ny lovgivning er på plads, mens den for gas i første omgang gælder frem til årsskiftet – og der tales om en forlængelse på yderligere et år. Og her ser man en stor lyst og vilje til at skifte diesel-lastbilerne ud. Skal vi nå længere i Danmark, så skal politikerne tage ansvar og handle. Vi er allerede bagud, og vi kan lære meget af vores nabolande, siger Carina Christensen.   

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >