torsdag 05. marts 2020 09:27

ITD opfordrer transportministeren til at tage på ”klima”-besøg i Tyskland og Sverige

Erhvervsminister Simon Kollerup besøger i dag Tysklands transportminister i Berlin for at drøfte klimaindsatsen på søfartsområdet. ITD opfordrer nu transportministeren til også at besøge vores nabolande til en tilsvarende dialog om fælles klimatiltag.

Erhvervsminister Simon Kollerup besøger i dag Tysklands transportminister i Berlin for at drøfte klimaindsatsen på søfartsområdet. Erhvervsministeren understreger i den forbindelse, at skibsfarten er global af natur, og at der derfor skal findes internationale løsninger, der kan reducere drivhusgasudledninger. Han siger også, at det er vigtigt, at eventuelle nye klimakrav gælder alle skibe, uanset hvilket land de er registreret i. På den måde kan der fastholdes lige konkurrencevilkår og europæiske maritime jobs på vores vej mod en klimaneutral, international handelsflåde.

 

ITD er helt enig med erhvervsministerens tilgang til klimaudfordringerne.

 

- Erhvervsministeren har helt ret, når han siger, at der skal findes internationale løsninger på klimaudfordringerne. Vejgodstransporten er ligesom søfarten international af natur. Derfor skal nye klimakrav også gælde alle lastbiler, uanset hvilket land de er registreret i. Vi skal sikre fair og lige konkurrence, og vi skal undgå, at der ”klimashoppes” mellem EU-medlemslandene. Danske virksomheder skal heller ikke underlægges strengere klimakrav end vores nabolande, ligesom vores nabolande ikke skal have bedre vilkår for lastbilerhvervet end os, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

 

ITD opfordrer den danske transportminister til også at tage på besøg i nabolandene til en klimasnak. Benny Engelbrecht kan passende begynde i Tyskland og Sverige.

 

- I vores nabolande støtter de transportvirksomhederne økonomisk, hvis de vælger grønne løsninger. I Sverige er der for eksempel afgiftsfritagelse for udvalgte drivmidler, herunder biogas og HVO. Det betyder, at rigtig mange lastbiler bruger alternative drivmidler i Sverige, da prisen er stort set den samme som for diesel. I Tyskland har politikerne lavet en mautfritagelse for lastbiler, der kører på el og gas. For el gælder fritagelsen frem til en ny lovgivning er på plads, mens den for gas i første omgang gælder frem til årsskiftet – og der tales om en forlængelse på yderligere et år. Og her ser man en stor lyst og vilje til at skifte diesel-lastbilerne ud. Skal vi nå længere i Danmark, så skal politikerne tage ansvar og handle. Vi er allerede bagud, og vi kan lære meget af vores nabolande, siger Carina Christensen.   

 

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >