tirsdag 21. januar 2020 11:37

ITD: Problematisk at varebiler ikke indgår i ny aftale om chaufførløn

Det er problematisk, at varebilschauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark, ikke indgår i den aftale om aflønning af udenlandske chauffører, som et bredt flertal i Folketinget indgik i onsdags. Man risikerer nemlig, at godstransporten flyttes over på mindre biler, hvor chaufførernes rettigheder ikke er reguleret. Dermed er der stadig en udfordring i forhold til at skabe ordnede forhold i branchen, og det risikerer at skævvride konkurrencen, mener brancheorganisationen ITD.

I de senere år er en del af den internationale godstransport flyttet fra lastbiler og over på varebiler. En af årsagerne er, at godskørsel med varebiler er undtaget en række af de EU-regler, som godskørsel med lastbiler er underlagt. Undtagelsen gælder dog ikke cabotagereglerne, som varebilerne også er underlagt.

I den politiske aftale, som et flertal i Folketinget netop har indgået, tages der udgangspunkt i et fælles forslag fra DA og FH. Her fremgår det på forslagets første side, at ”Da cabotagekørsel og kombinerede transporter udelukkende udføres med køretøjer over 3.500 kg, har parterne ikke fundet anledning til i dette forslag at foreslå justeringer i godskørselsloven på varebilsområdet”. Nu er man blevet enige om regler, der stadig ikke omfatter cabotagekørsel med varebiler.

Men cabotagereglerne gælder for varebiler, og det er faktisk et område, der har haft betydelig fokus i andre lande, i takt med at der er sket en stigning i antallet af udenlandske varebiler.

- Fra svensk side hører vi, at man oplever problemer med en lang række udenlandske varebiler, der kører godskørsel, og som primært kommer ind i Sverige fra Danmark. Det naturlige skridt havde derfor været, at man fra politisk side lavede en aftale, hvor varebilschaufførerne også blev omfattet, udtaler Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD’s politiske afdeling.

Den udvikling har medført, at man på EU-plan har vedtaget at sænke vægtgrænsen på en række regler, der i dag gælder for lastbiler, så de også omfatter varebiler. Blandt andet vil man i fremtiden skulle have en tilladelse for at kunne køre international godskørsel og cabotagekørsel med varebil. Det er en del af den kommende Vejpakke.

Folketinget hænger imidlertid i bremsen, når det kommer til indsatsen mod varebiler. Det gælder ikke kun i den politiske aftale om chaufførløn. Mest tydeligt er det, at man har forankret kontrollen af cabotagekørsel i Politiets tungvogncentre, hvor man kontrollerer tunge køretøjer, som lastbiler og busser – men altså ikke varebiler. Spørgsmålet er, om der overhovedet er nogen kontrol på området. Det kan være en del af forklaringen på den generelle antagelse om, at varebiler ikke er omfattet af cabotagereglerne.

- Hvis der ikke bliver skabt lige vilkår for godskørsel, uanset om det foregår med lastbil eller varebil, så risikerer vi i fremtiden, at der vil ske et endnu større skifte fra lastbiler og varebiler. Det gavner hverken vognmandserhvervet eller chaufførernes arbejdsvilkår. Vi opfordrer derfor politikerne til at se nærmere på reglerne for varebilschaufførerne, så vi får skabt ordnede forhold over hele linjen og ikke skævvrider konkurrencen yderligere, slutter Jens Hvid Bang.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >