tirsdag 06. oktober 2020 17:12

Udskydelse af postlov koster endnu en gang dyrt

Af regeringens lovkatalog fremgår det, at regeringen først forventer at fremsætte ny postlov til december og med ikrafttræden 1. juli 2021. Dermed er der lagt op til endnu en dyr midlertidig forlængelse med PostNord. Ministeren har et stort ansvar for at få stoppet tilskudscirkusset en gang for alle, mener ITD.

Foto: Istock

 

Af regeringens lovkatalog, som blev præsenteret i forbindelse med Folketingets åbning i dag, fremgår det, at Transportministeren først vil fremsætte forslag til ny postlov i anden halvdel af december, og at den ny lov først træder i kraft 1. juli 2021. Det betyder, at der skal findes endnu en midlertidig løsning på befordringspligten i første halvdel af 2021. To tidligere forlængelser af PostNords befordringspligt har indtil videre kostet skatteyderne over 220 millioner kroner.

 

- Skatteyderne skal åbenbart endnu en gang til lommerne og betale for det underskudsgivende PostNord. Det er på høje tid, at vi får gjort op med den nuværende situation på postområdet, hvor PostNord gang på gang beder om stadig flere skattepenge, og man kan kun være dybt bekymret for, hvor meget skatteyderne nu skal betale. Transportministeren har et stort ansvar for, at den nye postlov, som han vil have på plads til december, sætter en stopper for dette tilskudscirkus en gang for alle, siger Carina Christensen, administrerende direktør for ITD.

 

ITD har engageret sig i kampen for en ny og mere fair postlov, da PostNord med statsstøtte i ryggen har bredt sin forretning langt ud over den befordringspligt, virksomheden har fået tildelt. Det skader eksempelvis danske vognmænd voldsomt, at de skal konkurrere mod det statsejede PostNord Logistics på pakke- og stykgodsmarkedet, hvor der i forvejen er voldsom konkurrence. Samtidig står private aktører klar til at overtage store dele af brevbefordringen, hvis markedet var fair med lige konkurrencevilkår i modsætning til i dag, hvor kun PostNord eksempelvis er momsfritaget på en række services og i øvrigt har eneret til portoindtægter.

 

- Vi skal have skåret befordringspligten til, så mest muligt bliver overladt til det frie marked. Der er for eksempel ingen grund til, at pakker helt op til 20 kilo er omfattet af befordringspligten. I stedet skal vi fokusere på at skabe fair og lige konkurrencevilkår, så private aktører kan komme ind på lige fod med PostNord og konkurrere, siger Carina Christensen.

 

Hun opfordrer derfor politikerne til at sikre en gradvis liberalisering, så flere og flere af de opgaver, der ligger under en tilskåret befordringspligt, overlades til markedet. Kun i det omfang det viser sig, at enkelte opgaver ikke fuldt ud kan løftes af markedet, skal der udpeges en virksomhed til at varetage opgaven eller afholdes udbud for at finde en eller flere virksomheder til at varetage den pågældende opgave.

 

- En gradvis liberalisering vil sikre fortsat god og stabil postudbringning i hele landet, samtidig med at det bliver helt klart, hvor der måtte være behov for statslig indblanding. Dermed er vi også sikre på, at vi ikke betaler mere end nødvendigt på området, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >