tirsdag 06. oktober 2020 17:12

Udskydelse af postlov koster endnu en gang dyrt

Af regeringens lovkatalog fremgår det, at regeringen først forventer at fremsætte ny postlov til december og med ikrafttræden 1. juli 2021. Dermed er der lagt op til endnu en dyr midlertidig forlængelse med PostNord. Ministeren har et stort ansvar for at få stoppet tilskudscirkusset en gang for alle, mener ITD.

Foto: Istock

 

Af regeringens lovkatalog, som blev præsenteret i forbindelse med Folketingets åbning i dag, fremgår det, at Transportministeren først vil fremsætte forslag til ny postlov i anden halvdel af december, og at den ny lov først træder i kraft 1. juli 2021. Det betyder, at der skal findes endnu en midlertidig løsning på befordringspligten i første halvdel af 2021. To tidligere forlængelser af PostNords befordringspligt har indtil videre kostet skatteyderne over 220 millioner kroner.

 

- Skatteyderne skal åbenbart endnu en gang til lommerne og betale for det underskudsgivende PostNord. Det er på høje tid, at vi får gjort op med den nuværende situation på postområdet, hvor PostNord gang på gang beder om stadig flere skattepenge, og man kan kun være dybt bekymret for, hvor meget skatteyderne nu skal betale. Transportministeren har et stort ansvar for, at den nye postlov, som han vil have på plads til december, sætter en stopper for dette tilskudscirkus en gang for alle, siger Carina Christensen, administrerende direktør for ITD.

 

ITD har engageret sig i kampen for en ny og mere fair postlov, da PostNord med statsstøtte i ryggen har bredt sin forretning langt ud over den befordringspligt, virksomheden har fået tildelt. Det skader eksempelvis danske vognmænd voldsomt, at de skal konkurrere mod det statsejede PostNord Logistics på pakke- og stykgodsmarkedet, hvor der i forvejen er voldsom konkurrence. Samtidig står private aktører klar til at overtage store dele af brevbefordringen, hvis markedet var fair med lige konkurrencevilkår i modsætning til i dag, hvor kun PostNord eksempelvis er momsfritaget på en række services og i øvrigt har eneret til portoindtægter.

 

- Vi skal have skåret befordringspligten til, så mest muligt bliver overladt til det frie marked. Der er for eksempel ingen grund til, at pakker helt op til 20 kilo er omfattet af befordringspligten. I stedet skal vi fokusere på at skabe fair og lige konkurrencevilkår, så private aktører kan komme ind på lige fod med PostNord og konkurrere, siger Carina Christensen.

 

Hun opfordrer derfor politikerne til at sikre en gradvis liberalisering, så flere og flere af de opgaver, der ligger under en tilskåret befordringspligt, overlades til markedet. Kun i det omfang det viser sig, at enkelte opgaver ikke fuldt ud kan løftes af markedet, skal der udpeges en virksomhed til at varetage opgaven eller afholdes udbud for at finde en eller flere virksomheder til at varetage den pågældende opgave.

 

- En gradvis liberalisering vil sikre fortsat god og stabil postudbringning i hele landet, samtidig med at det bliver helt klart, hvor der måtte være behov for statslig indblanding. Dermed er vi også sikre på, at vi ikke betaler mere end nødvendigt på området, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >