torsdag 06. maj 2021 10:20

Den internationale vejtransport-organisation IRU sætter citylogistik på dagsordenen

Det er ikke kun i Danmark, at vi diskuterer de stadigt stigende udfordringer i forhold til tung trafik i byerne, hvor transporterhvervet gang på gang får reduceret adgang. Det er en udfordring for branchen verden over, og emnet kommer derfor på dagsordenen, når IRU i denne uge afholder sin årlige generalforsamling.

Når medlemmerne af den internationale vejtransportorganisation, IRU, mødes til generalforsamling torsdag og fredag, er det med et tætpakket program og mange vigtige emner på dagsordenen.

 

Blandt dem er citylogistik og mulighederne for effektiv distribution af gods og varer til butikkerne. Det er en vigtig diskussion, mener ITD, som peger på, at der også i dansk sammenhæng er store udfordringer med erhvervstransport i de større byer.

 

– Udfordringerne med adgangsbegrænsninger for den tunge trafik i byerne har været kendt i mange år, men trods mange forsøg er der stadig plads til markante forbedringer og mere effektive og varige løsninger. Blandt andet er det et problem med de mange forskellige registrerings- og mærkningsordninger for miljøzoner i EU’s medlemslande, hvor vi ser et tydeligt behov for harmonisering. Derfor er det rigtigt positivt, at IRU som international repræsentant for organisationer og virksomheder inden for vejgodstransporten kan sende et klart signal til politikerne om, at der skal handling til, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

IRU peger i en analyse af problemet på, at adgangsbegrænsninger for erhvervstransporten har store økonomiske konsekvenser – ikke mindst for det lokale erhvervsliv. Samtidig har adgangsbegrænsning for erhvervskøretøjer kun begrænset effekt i forhold til reduktion af CO2 og trængsel, da disse køretøjer kun udgør 10 procent af den samlede trafik i byerne. Det skal man tage højde for, hvis reguleringen skal være omkostningseffektiv, mener ITD.

 

Når det kommer til at finde konkrete løsninger, vil ITD lægge vægt på, at disse skal være gennemsigtige og meldt ud i god tid, før de træder i kraft. Og så er det afgørende, at løsningerne udarbejdes i tæt dialog med transportsektoren og baserer sig på grundige konsekvensvurderinger af de enkelte virkemidler.

 

IRU’s generalforsamling afholdes den 6.-7. maj og gennemføres i år elektronisk grundet Covid-19.

SENESTE ITD NYT
fredag 25. april 2025

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne

Som ITD i går beskrev, er lovforslaget om en bødefordobling ved vejafgiftsovertrædelser nu vedtaget. Det skete til tredjebehandlingen i Folketinget, hvor i alt 83 stemte for forslaget, mens 24 stemte imod. Læs her, hvordan stemmerne fordelte sig.

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne >
torsdag 24. april 2025

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl

På trods af ITD’s tidlige advarsler herom er lovforslaget om at fordoble bødestørrelsen for vejafgiftsovertrædelser i dag blevet vedtaget af Folketinget. Det sker, selvom vejafgiftssystemet fortsat er præget af store fejl, og vognmændene stadig ikke får den lovede konduite.

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl >
torsdag 24. april 2025

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig?

Den 24. maj åbner ITD endnu engang dørene til Åbent Vognmandsmøde. Denne gang ved Jens Konrad A/S i Silkeborg.

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig? >