torsdag 06. maj 2021 10:20

Den internationale vejtransport-organisation IRU sætter citylogistik på dagsordenen

Det er ikke kun i Danmark, at vi diskuterer de stadigt stigende udfordringer i forhold til tung trafik i byerne, hvor transporterhvervet gang på gang får reduceret adgang. Det er en udfordring for branchen verden over, og emnet kommer derfor på dagsordenen, når IRU i denne uge afholder sin årlige generalforsamling.

Når medlemmerne af den internationale vejtransportorganisation, IRU, mødes til generalforsamling torsdag og fredag, er det med et tætpakket program og mange vigtige emner på dagsordenen.

 

Blandt dem er citylogistik og mulighederne for effektiv distribution af gods og varer til butikkerne. Det er en vigtig diskussion, mener ITD, som peger på, at der også i dansk sammenhæng er store udfordringer med erhvervstransport i de større byer.

 

– Udfordringerne med adgangsbegrænsninger for den tunge trafik i byerne har været kendt i mange år, men trods mange forsøg er der stadig plads til markante forbedringer og mere effektive og varige løsninger. Blandt andet er det et problem med de mange forskellige registrerings- og mærkningsordninger for miljøzoner i EU’s medlemslande, hvor vi ser et tydeligt behov for harmonisering. Derfor er det rigtigt positivt, at IRU som international repræsentant for organisationer og virksomheder inden for vejgodstransporten kan sende et klart signal til politikerne om, at der skal handling til, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

IRU peger i en analyse af problemet på, at adgangsbegrænsninger for erhvervstransporten har store økonomiske konsekvenser – ikke mindst for det lokale erhvervsliv. Samtidig har adgangsbegrænsning for erhvervskøretøjer kun begrænset effekt i forhold til reduktion af CO2 og trængsel, da disse køretøjer kun udgør 10 procent af den samlede trafik i byerne. Det skal man tage højde for, hvis reguleringen skal være omkostningseffektiv, mener ITD.

 

Når det kommer til at finde konkrete løsninger, vil ITD lægge vægt på, at disse skal være gennemsigtige og meldt ud i god tid, før de træder i kraft. Og så er det afgørende, at løsningerne udarbejdes i tæt dialog med transportsektoren og baserer sig på grundige konsekvensvurderinger af de enkelte virkemidler.

 

IRU’s generalforsamling afholdes den 6.-7. maj og gennemføres i år elektronisk grundet Covid-19.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >