torsdag 06. maj 2021 10:20

Den internationale vejtransport-organisation IRU sætter citylogistik på dagsordenen

Det er ikke kun i Danmark, at vi diskuterer de stadigt stigende udfordringer i forhold til tung trafik i byerne, hvor transporterhvervet gang på gang får reduceret adgang. Det er en udfordring for branchen verden over, og emnet kommer derfor på dagsordenen, når IRU i denne uge afholder sin årlige generalforsamling.

Når medlemmerne af den internationale vejtransportorganisation, IRU, mødes til generalforsamling torsdag og fredag, er det med et tætpakket program og mange vigtige emner på dagsordenen.

 

Blandt dem er citylogistik og mulighederne for effektiv distribution af gods og varer til butikkerne. Det er en vigtig diskussion, mener ITD, som peger på, at der også i dansk sammenhæng er store udfordringer med erhvervstransport i de større byer.

 

– Udfordringerne med adgangsbegrænsninger for den tunge trafik i byerne har været kendt i mange år, men trods mange forsøg er der stadig plads til markante forbedringer og mere effektive og varige løsninger. Blandt andet er det et problem med de mange forskellige registrerings- og mærkningsordninger for miljøzoner i EU’s medlemslande, hvor vi ser et tydeligt behov for harmonisering. Derfor er det rigtigt positivt, at IRU som international repræsentant for organisationer og virksomheder inden for vejgodstransporten kan sende et klart signal til politikerne om, at der skal handling til, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

IRU peger i en analyse af problemet på, at adgangsbegrænsninger for erhvervstransporten har store økonomiske konsekvenser – ikke mindst for det lokale erhvervsliv. Samtidig har adgangsbegrænsning for erhvervskøretøjer kun begrænset effekt i forhold til reduktion af CO2 og trængsel, da disse køretøjer kun udgør 10 procent af den samlede trafik i byerne. Det skal man tage højde for, hvis reguleringen skal være omkostningseffektiv, mener ITD.

 

Når det kommer til at finde konkrete løsninger, vil ITD lægge vægt på, at disse skal være gennemsigtige og meldt ud i god tid, før de træder i kraft. Og så er det afgørende, at løsningerne udarbejdes i tæt dialog med transportsektoren og baserer sig på grundige konsekvensvurderinger af de enkelte virkemidler.

 

IRU’s generalforsamling afholdes den 6.-7. maj og gennemføres i år elektronisk grundet Covid-19.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >