torsdag 14. oktober 2021 13:53

ITD: Klimaudfordringerne kan ikke kun løses med flere afgifter

Hvis det står til Klimarådet, så skal omstillingen af den tunge vejgodstransport foregå ved at pålægge erhvervet endnu højere klimaafgifter, men det er ikke vejen frem, lyder udmeldingen fra ITD, der i stedet anbefaler at branchen understøttes til at investere grønt.

I en ny analyse har Klimarådet torsdag den 14. oktober offentliggjort en lang række anbefalinger til regeringen om den tunge vejgodstransport rolle i fremtidens klimaneutrale samfund.

 

Konkret anbefaler Klimarådet, at dieselafgiften skal hæves her og nu til det tyske niveau samtidig med, at der på længere sigt skal indføres en bred CO2-afgift på tværs af alle sektorer på 1.500 kroner.

 

- Vi har gentagende gange påpeget faren ved blot at pålægge erhvervet flere byrder. Det er skuffende at opleve, hvordan erhvervet gang på gang bliver præsenteret for det ene krav efter det andet uden, at der går noget den anden vej. Argumentet er, at vognmændene bare kan sende regningen videre til deres kunder, men helt så simpelt er virkeligheden desværre ikke i et presset marked med meget lav indtjeningsgrad, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær og fortsætter:

 

- Derudover vil en ny CO2-afgift også ramme vores branche hårdt. En CO2 afgift har jo til formål at få borgere og virksomheder til at skifte til nye klimavenlige teknologier. Men de nye teknologier er ikke tilgængelige på nuværende tidspunkt, så vores medlemsvirksomheder kan ikke bare skifte deres dieselbiler ud med el-biler. Derfor ender en CO2 afgift for vores branche blot med at være at gøre transporterne dyrere og ikke grønnere.

 

Selvom Klimarådet ikke peger på en decideret vinderteknologi, så er vurderingen, at blandt andet biogassen ikke skal spille nogen rolle i den tunge vejgodstransport.

 

- Når vi ser på udmeldingerne fra lastbilproducenterne, så er vi sådan set ikke uenige med Klimarådet i, at el-teknologierne på den helt lange bane kommer til at have en stor andel af markedet, men vi er dybt betænkelige ved, at de så kategorisk hælder både biodiesel og biogas af brættet. Som det ser ud i dag, har vi meget svært ved at forestille os en omstilling af branchen udelukkende med el de næste mange år frem, siger Henriette Kjær.

 

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.

 

Læs hele rapporten fra Klimarådet her.

SENESTE ITD NYT
mandag 31. marts 2025

Restriktioner for godstransport ved grænseovergange mellem Slovakiet og Ungarn

Vi har tidligere kunne informere om udbrud af mund- og klovsyge i Ungarn, som primært udgør en risiko for svin, får, geder, kvæg og bisonokser. Nu har det slovakiske vejtransportpoliti valgt at indføre specifikke restriktioner som følge af dette.

Restriktioner for godstransport ved grænseovergange mellem Slovakiet og Ungarn >
mandag 31. marts 2025

Mogens Nielsen udgiver bog om sine 56 år i branchen: “Jeg er selvlært fra bunden”

Årets transportmesse i Herning bliver en særlig milepæl for 80-årige Mogens Nielsen, der torsdag klokken 13.00 lancerer en ny bog om sine 56 år i vognmandsbranchen. I samtale med ITD’s formand, John Agervig Skovrup, deler han historier fra et langt liv bag rattet – fyldt med både eventyr og udfordringer.

Mogens Nielsen udgiver bog om sine 56 år i branchen: “Jeg er selvlært fra bunden” >
mandag 31. marts 2025

Italien: Strejke udskudt – protest fastsat til den 14. april

Den ellers planlagte fem-dages strejke i Italien er blevet udskudt, og i stedet vil de italienske vognmænd nu arrangere en demonstration i Rom den 14. april for at protestere mod den igangværende krise i vejtransportsektoren.

Italien: Strejke udskudt – protest fastsat til den 14. april >