torsdag 14. oktober 2021 13:53

ITD: Klimaudfordringerne kan ikke kun løses med flere afgifter

Hvis det står til Klimarådet, så skal omstillingen af den tunge vejgodstransport foregå ved at pålægge erhvervet endnu højere klimaafgifter, men det er ikke vejen frem, lyder udmeldingen fra ITD, der i stedet anbefaler at branchen understøttes til at investere grønt.

I en ny analyse har Klimarådet torsdag den 14. oktober offentliggjort en lang række anbefalinger til regeringen om den tunge vejgodstransport rolle i fremtidens klimaneutrale samfund.

 

Konkret anbefaler Klimarådet, at dieselafgiften skal hæves her og nu til det tyske niveau samtidig med, at der på længere sigt skal indføres en bred CO2-afgift på tværs af alle sektorer på 1.500 kroner.

 

- Vi har gentagende gange påpeget faren ved blot at pålægge erhvervet flere byrder. Det er skuffende at opleve, hvordan erhvervet gang på gang bliver præsenteret for det ene krav efter det andet uden, at der går noget den anden vej. Argumentet er, at vognmændene bare kan sende regningen videre til deres kunder, men helt så simpelt er virkeligheden desværre ikke i et presset marked med meget lav indtjeningsgrad, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær og fortsætter:

 

- Derudover vil en ny CO2-afgift også ramme vores branche hårdt. En CO2 afgift har jo til formål at få borgere og virksomheder til at skifte til nye klimavenlige teknologier. Men de nye teknologier er ikke tilgængelige på nuværende tidspunkt, så vores medlemsvirksomheder kan ikke bare skifte deres dieselbiler ud med el-biler. Derfor ender en CO2 afgift for vores branche blot med at være at gøre transporterne dyrere og ikke grønnere.

 

Selvom Klimarådet ikke peger på en decideret vinderteknologi, så er vurderingen, at blandt andet biogassen ikke skal spille nogen rolle i den tunge vejgodstransport.

 

- Når vi ser på udmeldingerne fra lastbilproducenterne, så er vi sådan set ikke uenige med Klimarådet i, at el-teknologierne på den helt lange bane kommer til at have en stor andel af markedet, men vi er dybt betænkelige ved, at de så kategorisk hælder både biodiesel og biogas af brættet. Som det ser ud i dag, har vi meget svært ved at forestille os en omstilling af branchen udelukkende med el de næste mange år frem, siger Henriette Kjær.

 

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.

 

Læs hele rapporten fra Klimarådet her.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >