torsdag 29. april 2021 08:55

Manglende udlicitering af affaldsopgaver koster skatteyderne dyrt

Gladsaxe er seneste eksempel på en kommune, der nu vil til at drive egen vognmandsvirksomhed. På et møde i går besluttede byrådet at hjemtage affaldsindsamlingen, og det kan koste skatteyderne dyrt, mener ITD, der advarer mod tendensen.

Foto: Shutterstock

 

Gladsaxe Kommune skrev sig i går på listen over kommuner, der de seneste år har valgt at hjemtage affaldsindsamlingen. Det sker efter, at et flertal i byrådet bestående af Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og Lokalisten Gladsaxe onsdag aften besluttede, at afhentningen af affaldet hos borgerne ikke skal i udbud, når de nuværende kontrakter udløber i efteråret 2024, men at kommunen selv vil stå for opgaven. Imod stemte Venstre, Konservative og DF. 

  

I ITD er man bekymret over kommunernes hjemtagningsiver. Det gælder også eksemplet fra Gladsaxe, hvor byrådsbeslutningen bygger på en enkelt rapport, der antager, at det kommunale affaldsselskab kan løfte opgaven uden, at det fører til en større regning for borgerne. Det er stik imod erfaringerne fra en række andre kommuner.

 

- Kommuner bør helt principielt overlade det til dygtige private vognmænd at stå for indsamling af affald. Det er ikke en kommunal opgave at bruge skattepenge på lastbiler og andet udstyr for at løfte en opgave, som det private erhvervsliv gladeligt påtager sig – inklusiv den økonomiske risiko, der er forbundet med at drive virksomhed. Nu har politikerne i Gladsaxe i stedet besluttet, at den risiko skal skatteborgerne bære, og det er hverken fornuftigt eller rimeligt, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

Ifølge ITD er kommunernes hjemtagning af affaldsindsamlingen langt fra en garanti for besparelser. Faktisk viser en opgørelse foretaget af ITD, at offentlige indsamlingsordninger generelt er dyrere end de private løsninger. Eksempelvis er det med 4.166 kroner om året over dobbelt så dyrt at få hentet affald af det kommunale selskab i Hillerød som i Herning, hvor opgaven er overladt til private vognmænd og koster 1.893 kroner. Denne tendens understøttes også af rapporter.

 

- Flere rapporter bestilt af kommunerne selv viser, at konkurrenceudsættelse af affaldsindsamlingen har ført til et markant prisfald over årene. Konkurrence er ganske enkelt sundt for affaldssektoren og sikrer, at borgene ikke betaler mere end nødvendigt. Alligevel insisterer nogle kommuner på at slutte ring om sig selv med offentlige monopolselskaber, og man kan jo få den tanke, at hjemtagningen handler mere om ideologi end almindelig sund fornuft, siger Henriette Kjær. 

 

 

ITD vil i den kommende tid rejse problematikken med kommuners øgede hjemtagning af opgaver over for myndigheder og beslutningstagere, så flere borgere kan nyde godt af de positive effekter af at udlicitere vejopgaver.

 

Læs mere om ITD’s undersøgelse af de kommunale hjemtagninger i den seneste udgave af ITD-magasinet her  

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >