fredag 19. februar 2021 16:07

Skrot Kommissionens beregninger - og kom videre med implementering af Vejpakken

Europa-Kommissionen har netop offentliggjort sin analyse af de to tiltag i Vejpakken vedrørende kravet om, at lastbiler hver 8. uge skal returnere til hjemlandet, og at cabotagereglerne kan bruges på kombineret transport. Rapporten konkluderer at de nye krav, vil have en negativ påvirkning af miljøet. Det får dog ikke ITD til at ryste på hånden.

Det er kendt stof, at nogle i Kommissionen længe har gjort ihærdige forsøg på at stikke en kæp i hjulet på Vejpakken og Europa-Kommissionen er nu kommet på banen med nye beregninger af klimaeffekterne af vejpakkens bestemmelser.

 

- Beregningerne og rapporten er en gammel ulv i ny forklædning. Der er intet nyt i Kommissionens modstand mod Vejpakken – med eller uden deres nye beregninger. De har fremført deres argument flere gange under forhandlingerne, og det er en bekymring, som politikerne i både Europa-Parlamentet og Ministerrådet har været bekendt med forud for deres vedtagelser af pakken, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen og fortsætter,

 

- I ITD mener vi, at Vejpakken – med alle elementer i pakken – er yderst vigtig at få gennemført. Derfor må og skal Kommissionen anført af den rumænske kommissær heller ikke få held med deres forsøg på at yde modstand.

 

Hos ITD er man enig i, at der skal sættes fokus på den grønne omstilling i EU, men det er en forkert tilgang Kommissionen anlægger, og Kommissionen bør i stedet arbejde videre med nogle af de andre konkrete forslag, som bl.a. ITD har foreslået.

 

- I ITD bakker vi fuldt op om, at der skal ske en grøn omstilling af den tunge vejgodstransport. Derfor har vi fremlagt en ambitiøs klimaplan, ligesom vi har foreslået initiativer, som både herhjemme og på EU-plan vil kunne nedbringe emissionerne fra sektoren. Det gælder fx en øget anvendelse af modulvogntog i EU og en justering af vægt- og dimensionsbestemmelserne i Danmark. Det er det spor, vi skal arbejde ned af, i stedet for at blive ved med at diskutere indholdet af Vejpakken, som er vedtaget, siger Carina Christensen.

 

ITD vil i den kommende tid holde tæt øje med, at Kommissionens analyser ikke omsætter sig i nye initiativer, og at Kommissionen i stedet sætter fokus på at sikre en ens anvendelse og håndhævelse af reglerne i Vejpakken, når de træder i kraft.

 

Kommissionens analyser kan læses her: https://ec.europa.eu/transport/modes/road/news/2021-02-mobility-package-i-studies_en

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. december 2025

Informationsmøde om pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2026

Få et samlet overblik over puljens indhold, ansøgningsproces og tidsplan, når Vejdirektoratet inviterer til online informationsmøde den 15. januar.

Informationsmøde om pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2026 >
torsdag 11. december 2025

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026

Fra den 6. januar 2026 vil der være trafikale ændringer ved Vilvoorde-viadukten i retning mod Gent, når renoveringsarbejdet af vejen træder ind i næste fase. Du skal være opmærksom på indsnævrede spor, lavere fartgrænser og begrænsninger i weekenderne.

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026 >
torsdag 11. december 2025

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen

Fra nye undervisningsmaterialer og trafiksikkerhed til faglige forløb og unges vej ind i branchen. 26 projekter får støtte i FDE Fondens anden ansøgningsrunde 2025.

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen >