tirsdag 24. august 2021 12:10

Tung trafik i byerne – hvordan gør vi det bedst?

ITD satte fokus på samspillet mellem vejgodstransport og den kommunale indsats på workshop ved Trafikdage på Aalborg Universitet.

Adgangen til byerne gøres stadig mere komplekst. Varerne skal frem, men vognmænd over hele landet oplever en stigning i antallet af butikker, der stiller særlige krav til leveringstidspunkter, ruter og støj. Det sætter logistikkæderne under pres og gør adgang til bymidterne stadig vanskeligere at planlægge.

 

Med udgangspunkt i tre konkrete oplæg lagde ITD derfor på årets Transportdage på Aalborg Universitet op til drøftelse af, på hvilke områder der opleves udfordringer, og på hvilke områder det går godt, når man ser på vejgodstransport og kommunernes planlægning. Drøftelsen fandt sted på konferencen, hvor interessenter har mulighed for at præsentere og debattere forskningsresultater, analyser og praktiske erfaringer fra projekter inden for transportsektoren. Med oplæg fra konsulenter i både forskningsverdenen og den kommunale verden samt bidrag fra ITD var der dermed lagt op til en oplysende dag på ITD’s workshop.

 

Diskussionen var centreret om to overordnede emner i form af den kommunale planlægning af den fysiske infrastruktur og mulighed for etablering af en effektiv citylogistik.

 

- Den tunge vejgodstransport er på mange områder helt afhængig af, at ikke blot statsvejnettet, men også det kommunale vejnet tager højde for de særlige forhold, der gør sig gældende, når gods skal hurtigt, effektivt og klimavenligt frem. Derfor sætter ITD fokus på samspillet med den kommunale verden, for det hjælper at høre om hinandens udfordringer og muligheder i jagten på de gode løsninger, siger chefkonsulent fra ITD Anders Jessen der var glad for den gode debat på dagens workshop.

 

Udover workshoppen på dette års Trafikdage har ITD også den årligt tilbagevendende undersøgelse af de kommunale vejforhold i forbindelse med kåringen af Årets Transportkommune. Dette års spørgeskema er netop sendt ud til landets kommuner, så vinderen kan kåres senere på året.

 

- Forholdene for vejgodstransporten står helt centralt for arbejdet i ITD, men vi er også afhængige af, at flere forstår den virkning, et parkeringsforbud eller en vejomlægning kan have i de daglige forsyningskæder. Derfor sætter vi fokus på vejgodssektoren med en række forskellige initiativer, og jeg håber, at alle, der deltog i workshoppen på Aalborg Trafikdage, fik et godt udbytte og kan gå derfra lidt mere oplyste, siger Anders Jessen.

 

Workshoppens program indeholdt:

  • Præsentation af ITD’s årlige kommuneundersøgelse: ”Årets Transportkommune v/Anders Asboe Christensen, IRIS Group
  • Hvordan ser en stor dansk kommune som Aarhus på vejgodstransporten? v/Morten Skou Nicolaisen, Aarhus Kommune (virtuelt)
  • Hvordan kan vejgodstransportbranchen bidrage til en effektiv og grøn citylogistik i kommunerne? v/Mads R. Christensen, ITD
  • Workshop med panel- og gruppediskussioner
SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >