tirsdag 24. august 2021 12:10

Tung trafik i byerne – hvordan gør vi det bedst?

ITD satte fokus på samspillet mellem vejgodstransport og den kommunale indsats på workshop ved Trafikdage på Aalborg Universitet.

Adgangen til byerne gøres stadig mere komplekst. Varerne skal frem, men vognmænd over hele landet oplever en stigning i antallet af butikker, der stiller særlige krav til leveringstidspunkter, ruter og støj. Det sætter logistikkæderne under pres og gør adgang til bymidterne stadig vanskeligere at planlægge.

 

Med udgangspunkt i tre konkrete oplæg lagde ITD derfor på årets Transportdage på Aalborg Universitet op til drøftelse af, på hvilke områder der opleves udfordringer, og på hvilke områder det går godt, når man ser på vejgodstransport og kommunernes planlægning. Drøftelsen fandt sted på konferencen, hvor interessenter har mulighed for at præsentere og debattere forskningsresultater, analyser og praktiske erfaringer fra projekter inden for transportsektoren. Med oplæg fra konsulenter i både forskningsverdenen og den kommunale verden samt bidrag fra ITD var der dermed lagt op til en oplysende dag på ITD’s workshop.

 

Diskussionen var centreret om to overordnede emner i form af den kommunale planlægning af den fysiske infrastruktur og mulighed for etablering af en effektiv citylogistik.

 

- Den tunge vejgodstransport er på mange områder helt afhængig af, at ikke blot statsvejnettet, men også det kommunale vejnet tager højde for de særlige forhold, der gør sig gældende, når gods skal hurtigt, effektivt og klimavenligt frem. Derfor sætter ITD fokus på samspillet med den kommunale verden, for det hjælper at høre om hinandens udfordringer og muligheder i jagten på de gode løsninger, siger chefkonsulent fra ITD Anders Jessen der var glad for den gode debat på dagens workshop.

 

Udover workshoppen på dette års Trafikdage har ITD også den årligt tilbagevendende undersøgelse af de kommunale vejforhold i forbindelse med kåringen af Årets Transportkommune. Dette års spørgeskema er netop sendt ud til landets kommuner, så vinderen kan kåres senere på året.

 

- Forholdene for vejgodstransporten står helt centralt for arbejdet i ITD, men vi er også afhængige af, at flere forstår den virkning, et parkeringsforbud eller en vejomlægning kan have i de daglige forsyningskæder. Derfor sætter vi fokus på vejgodssektoren med en række forskellige initiativer, og jeg håber, at alle, der deltog i workshoppen på Aalborg Trafikdage, fik et godt udbytte og kan gå derfra lidt mere oplyste, siger Anders Jessen.

 

Workshoppens program indeholdt:

  • Præsentation af ITD’s årlige kommuneundersøgelse: ”Årets Transportkommune v/Anders Asboe Christensen, IRIS Group
  • Hvordan ser en stor dansk kommune som Aarhus på vejgodstransporten? v/Morten Skou Nicolaisen, Aarhus Kommune (virtuelt)
  • Hvordan kan vejgodstransportbranchen bidrage til en effektiv og grøn citylogistik i kommunerne? v/Mads R. Christensen, ITD
  • Workshop med panel- og gruppediskussioner
SENESTE ITD NYT
fredag 24. januar 2025

ITD hjælper med indsigelser mod uretmæssige vejafgiftsbøder

Udrulningen af den nye kilometerbaserede vejafgift har desværre resulteret i en lang række uretmæssige bødeudskrifter. Derfor opfordrer vi nu alle medlemmer til at indsende jeres eventuelle vejafgiftsbøder til en nærmere vurdering.

ITD hjælper med indsigelser mod uretmæssige vejafgiftsbøder >
fredag 24. januar 2025

Vejafgiftsbøder bliver annulleret

Torsdag meldte Sund & Bælt ud, at bøder for overtrædelser af vejafgiftsloven udstedt før den 9. januar bliver annulleret. ITD hilser det velkomment, at vognmænd, der har forsøgt at overholde reglerne, ikke straffes for problemer med teknikken, men efterspørger stadig et større fokus på at minimere urimelige sanktioner.

Vejafgiftsbøder bliver annulleret >
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >