fredag 25. juni 2021 14:57

Udmøntning af grøn transport-pulje lille skridt på vejen

Selv om man langt fra kommer i mål med omstillingen af den vigtige tunge transport med ny aftale, der fordeler 475 millioner til støtte for den grønne omstilling, så er retningen rigtig, mener ITD.

Et bredt flertal i Folketinget bestående af Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet er blevet enige om at anvende knap en halv milliard kroner til den grønne omstilling af transportsektoren. Det er et udmærket første skridt på vejen, som dog skal suppleres med yderligere initiativer og finansiering, hvis man skal i mål, mener ITD.

 

- Vi er glade for, at politikerne har øje for, at især den tunge vejtransport står et vanskeligt sted. De alternative drivmidler er enten ikke tilgængelige eller alt for dyre til at udgøre et reelt alternativ, og derfor er det godt, at der nu bliver iværksat tiltag til at understøtte den svære omstilling. For vi skal selvfølgelig også have omlagt den tunge transport i en mere klimavenlig retning. Så selv om vi langt fra kommer i mål med disse midler, så er retningen rigtig, siger chefkonsulent Lasse Kristoffersen, der arbejder med den grønne omstilling i ITD.

 

Af aftalen fremgår det blandt andet, at partierne vil afsætte 50 millioner kroner til dækning af en del af meromkostningen ved indkøb af grønne biler, samt at der skal investeres i ladestandere og drivmiddelinfrastruktur, der kan hjælpe omstillingen på vej.

 

- Nu handler det om at få skruet de konkrete ordninger sammen på en måde, så virksomhederne har mulighed for at søge dem uden at skulle bruge penge på eksterne konsulenter. Erfaringerne fra tidligere puljer har vist, at der har været en del bureaukrati forbundet med at søge puljerne, ligesom støtten har været længe undervejs. Vi har allerede givet vores input på den del til beslutningstagerne og myndighederne, men vi fortsætter naturligvis dette arbejde den kommende tid, siger Lasse Kristoffersen, der mener, aftalen generelt kommer godt omkring.

 

- Aftalen indeholder mange fornuftige elementer, for en ting er støtte til langt dyrere lastbiler, en anden er at sikre, at der faktisk er drivmidler eller opladning tilgængelig. Det er omfattet af aftalen, og det er positivt. Så kan man altid stille spørgsmålstegn ved, hvor langt man kommer med de specifikke beløb, men det er alt andet lige langt bedre end ingenting, siger Lasse Kristoffersen.

 

Anskaffelsen af en batteridrevet lastbil er en mulighed for de vognmænd, der kører korte distancer, men anskaffelsesprisen er i dagens marked tre-fire gange så høj som en konventionel diesellastbil. Derfor er økonomisk støtte helt afgørende i overgangsfasen, indtil batteridrevne lastbiler måtte blive kommercielt mere konkurrencedygtige. På samme måde vil brint- eller gasdrevne lastbiler, der kan anvendes på længere distancer, også være helt og aldeles afhængige af et tæt udrullet net af tankstationer, der gør det muligt i virkelighedens verden at skifte.

 

- Vi havde meget gerne set, at der var afsat flere midler til især lastbiltransporten, da det faktisk er den sektor, der står med de største udfordringer og færrest reelle alternativer til den nuværende dieselteknologi. Så hvis man for alvor mener noget med at støtte omstillingen af denne meget vigtige sektor, tror jeg, at man på sigt kommer til at skulle finde flere midler, og det vil vi selvfølgelig presse på for, siger Lasse Kristoffersen.

 

Læs hele aftalen her.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >