onsdag 26. januar 2022 13:37

Beslutning om vejledende kontrol af Vejpakkens regler burde være meldt ud tidligere

Den 2. februar træder Vejpakkens nye regler om udstationering i kraft, men Færdselsstyrelsen har i et svar til Folketinget nu skrevet, at Færdselsstyrelsen og politiet frem til d. 30. april 2022 alene vil have en vejledende tilgang til de nye regler. Det betyder, at det kun er ved gentagne overtrædelser af reglerne, at Færdselsstyrelsen vil sanktionere dem.

Når Vejpakkens nye udstationeringsregler træder i kraft den 2. februar, skal transportvirksomheder i hele EU forholde sig til nye regler, når de udstationerer deres chauffører til arbejde i andre medlemslande.

 

Men det er ikke kun vognmandsvirksomhederne, der skal forholde sig til de nye regler. Det skal myndighederne også, og nu oplyser Færdselsstyrelsen, at der i første omgang vil blive ført en vejledende kontrol af de nye regler hos både Færdselsstyrelsen og politiet.

 

I ITD er man tilfreds med, at Færdselsstyrelsen tager konsekvensen af de mange usikkerheder, der fortsat er om de nye regler.

 

- I den nuværende situation er det det eneste rigtige, at myndighederne vælger en vejledende tilgang til de nye regler, frem for at sanktionere fra dag et. For Færdselsstyrelsen kan ikke give klare retningslinjer til branchen om, hvordan reglerne skal følges, siger Carina Christensen, adm. dir. i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Færdselsstyrelsen begrunder beslutning med, at virksomhedernes adgang til det nye IMI-register, hvor udstationeringsperioderne skal registreres, har været så begrænset, at det giver bedst mening at lægge ud med en vejledende kontrol til og med 30. april 2022.

 

- Det er ikke nyt for hverken Færdselsstyrelsen eller branchen, at der har været store udfordringer med vejledningen om reglerne og virksomhedernes mulighederne for at registre. Så Færdselsstyrelsen burde have meldt beslutningen ud langt tidligere, da den usikkerheden om reglerne har medført store frustrationer i branchen. Man valgte jo også en lignende tilgang, da man i 2021 indførte nye krav om aflønning til udenlandske chauffører, siger Carina Christensen.

 

Den vejledende kontrol betyder i praksis, at udenlandske virksomheder, der udstationerer sine chaufører i Danmark i ovenstående periode, ikke vil blive pålagt straf for overtrædelse af registreringspligten i IMI såvel som kravet om aflønning efter dansk minimumstimesats, men i stedet blive vejledt i det kommende regelsæt.

 

De nye regler i Vejpakken gælder i hele EU, og det er på nuværende tidspunkt uklart om andre lande vil følge Danmarks eksempel og føre en vejledende kontrol af reglerne de første måneder. ITD følger det tæt.

 

Da man fra dansk side indførte krav om aflønning til udenlandske chauffører den 1. januar 2021 valgte man fra myndighedernes side også at have en vejledende tilgang de første måneder, og det er den samme tilgang, som Færdselsstyrelsen nu vælger i forhold til udstationeringsreglerne i Vejpakken.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >