onsdag 26. januar 2022 13:37

Beslutning om vejledende kontrol af Vejpakkens regler burde være meldt ud tidligere

Den 2. februar træder Vejpakkens nye regler om udstationering i kraft, men Færdselsstyrelsen har i et svar til Folketinget nu skrevet, at Færdselsstyrelsen og politiet frem til d. 30. april 2022 alene vil have en vejledende tilgang til de nye regler. Det betyder, at det kun er ved gentagne overtrædelser af reglerne, at Færdselsstyrelsen vil sanktionere dem.

Når Vejpakkens nye udstationeringsregler træder i kraft den 2. februar, skal transportvirksomheder i hele EU forholde sig til nye regler, når de udstationerer deres chauffører til arbejde i andre medlemslande.

 

Men det er ikke kun vognmandsvirksomhederne, der skal forholde sig til de nye regler. Det skal myndighederne også, og nu oplyser Færdselsstyrelsen, at der i første omgang vil blive ført en vejledende kontrol af de nye regler hos både Færdselsstyrelsen og politiet.

 

I ITD er man tilfreds med, at Færdselsstyrelsen tager konsekvensen af de mange usikkerheder, der fortsat er om de nye regler.

 

- I den nuværende situation er det det eneste rigtige, at myndighederne vælger en vejledende tilgang til de nye regler, frem for at sanktionere fra dag et. For Færdselsstyrelsen kan ikke give klare retningslinjer til branchen om, hvordan reglerne skal følges, siger Carina Christensen, adm. dir. i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Færdselsstyrelsen begrunder beslutning med, at virksomhedernes adgang til det nye IMI-register, hvor udstationeringsperioderne skal registreres, har været så begrænset, at det giver bedst mening at lægge ud med en vejledende kontrol til og med 30. april 2022.

 

- Det er ikke nyt for hverken Færdselsstyrelsen eller branchen, at der har været store udfordringer med vejledningen om reglerne og virksomhedernes mulighederne for at registre. Så Færdselsstyrelsen burde have meldt beslutningen ud langt tidligere, da den usikkerheden om reglerne har medført store frustrationer i branchen. Man valgte jo også en lignende tilgang, da man i 2021 indførte nye krav om aflønning til udenlandske chauffører, siger Carina Christensen.

 

Den vejledende kontrol betyder i praksis, at udenlandske virksomheder, der udstationerer sine chaufører i Danmark i ovenstående periode, ikke vil blive pålagt straf for overtrædelse af registreringspligten i IMI såvel som kravet om aflønning efter dansk minimumstimesats, men i stedet blive vejledt i det kommende regelsæt.

 

De nye regler i Vejpakken gælder i hele EU, og det er på nuværende tidspunkt uklart om andre lande vil følge Danmarks eksempel og føre en vejledende kontrol af reglerne de første måneder. ITD følger det tæt.

 

Da man fra dansk side indførte krav om aflønning til udenlandske chauffører den 1. januar 2021 valgte man fra myndighedernes side også at have en vejledende tilgang de første måneder, og det er den samme tilgang, som Færdselsstyrelsen nu vælger i forhold til udstationeringsreglerne i Vejpakken.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >