onsdag 19. oktober 2022 12:00

ITD: Motorvejen er vejgodstransportens arbejdsplads

ITD advarer mod DF’s forslag om, at udenlandske lastbiler kun må køre kl. 22 – 05 på de danske motorveje. Det er højrepopulisme, som forsøger at grave grøfter i transporterhvervet. DF burde i stedet bruge tid på at gøre det lettere at være vognmand og chauffør i Danmark.

I en tid med stor mangel på godschauffører i Danmark er det helt uden for skiven at foreslå chikane af udenlandske lastbiler. Derfor afviser ITD’s adm. direktør, Stefan Schou, forslaget fra Alex Ahrendtsen (DF) i Transportmagasinet den 19. oktober 2022 om at forbyde udenlandske lastbiler på de danske motorveje i bestemte tidsrum.

- Der skal være ordentlige løn- og arbejdsvilkår for alle, der går på arbejde, men motorvejen er faktisk arbejdspladsen for de udenlandske lastbiler, når de er i Danmark. Hvis det er trængsel, man er bekymret for, så er det alle kontorarbejdere, der må finde en alternativ rute ind på kontoret, siger ITD’s adm. direktør, Stefan Schou.

Stefan Schou læser også meningsmålinger og kan godt forstå, at DF har brug for opmærksomhed og har svært ved at trænge igennem lydmuren, men de højrepopulistiske forslag graver helt unødvendigt grøfter mellem parterne i transporterhvervet.

- Jeg håber, at DF fremadrettet vil arbejde mere seriøst med vejgodstransport. Der er en masse at tage fat på. Når vi taler de udenlandske lastbiler, så er det stadig et problem, at vi i Danmark ikke kan få kradset parkeringsbøder ind. Hvis DF vil gøre det lettere at være vognmand og chauffør i Danmark, så har vi i Danmark et katalog på 42 sider med bøder og sanktioner, som de passende kunne kaste sig over, fortæller Stefan Schou.

ITD’s adm. direktør husker dengang Alex Ahrendtsen havde tænkt sig at indstille karrieren som politiker, fordi han hellere ville gøre mennesker glade. Stefan Schou håber ikke, at Alex Ahrendtsen har valgt at blive i politik bare for at gøre livet surt for andre mennesker.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >