Nu må transportministeren på banen i sag om vintertjeneste
Der har længe været dialog mellem transportbranchen og Vejdirektoratet om udførslen af vintertjeneste på de danske veje. Det skyldes, at opgaven har skullet genudbydes, og at de tidligere udbud slet ikke har taget højde for vognmændenes økonomiske virkelighed og de mange regler, som virksomhederne er blevet pålagt af staten at skulle overholde.
I den proces er der blevet ryddet en del sten af vejen, men der var stadig knaster i det udbud, som Vejdirektoratet sendte ud i foråret. Derfor advarede ITD tilbage i april måned Vejdirektoratet om at gennemføre udbuddet i den nuværende form.
Det valgte Vejdirektoratet alligevel at gøre, og efter at have indhentet tilbud, har Vejdirektoratet nu valgt at annullere udbuddet for i stedet at lave endnu et nyt udbud. Det vil blive sendt ud i juli måned med tilbudsfrist en måned senere. Det vil dermed være tredje gang, at udbuddet sendes ud.
Begrundelsen for at annullere det nuværende udbud, er, at de indkomne tilbud fra vognmændene ligger langt over Vejdirektoratets økonomiske ramme, og fordi der slet ikke er blevet afgivet tilbud på 18 ud af de i alt 81 udbudte ruter rundt om i landet.
ITD mener, at hele processen om udbuddet har udviklet sig til en farce. Der er brug for, at politikerne og særligt transportminister Trine Bramsen kommer på banen og sikrer flere penge til udbuddet, da regeringen ikke kan være tjent med, at staten forsøger at dumpe priserne på transportopgaver.
- Vi står nu i den situation, som vi advarede Vejdirektoratet om i foråret, og lige nu hersker der kæmpe usikkerhed om, hvorvidt vi overhovedet kommer på plads med vinterbekæmpelsen på de danske veje i år. Vi oplever, at Vejdirektoratet er lyttende, og der er også sket mange forbedringer siden det oprindelige udbudsmateriale, men det ændrer ikke ved det grundvilkår, at der slet ikke er sat nok penge af til opgaven, siger Jens Hvid Bang, som opfordrer til at transportministeren går ind i sagen.
-Derfor er der brug for, at transportminister Trine Bramsen kommer på banen. Vi kan ikke være tjent med en situation, hvor der er usikkerhed om, hvorvidt det er trygt at færdes på de danske veje, når det bliver vinter.
Vejdirektoratets økonomiske overslag for opgaven var sat til 35,7 millioner kroner per år, mens de indkomne tilbud løb op i 100,2 millioner kroner per år.
Årsagen til den store forskel imellem overslaget og tilbuddene skyldes blandt andet den nye myndighedskontrol af arbejdstid, som kræver flere chauffører og køretøjer til at klare opgaven, og det forhold, at der er historisk stor mangel på chauffører og kapacitet.
Derudover er brændstofpriserne kraftigt stigende, og Vejdirektoratet har igennem flere år har presset vognmændene til det yderste prismæssigt i sine tidligere udbud, så mange er blevet skræmt væk fra at byde ind på opgaven.
Det skal der tages et opgør med nu, hvis regeringen vil bevare sin troværdighed i forhold til at sikre ordnede forhold for transport på de danske veje.
- Det kniber åbenbart for regeringen med at gå foran og sikre ordnede forhold for transport på de danske veje, når det er staten, der skal betale for opgaverne. Her forsøger man i stedet at dumpe prisen på transporten. Snerydning og saltning på vejene er en samfundskritisk opgave, og her går det ikke, at staten ikke vil betale den pris, som opgaven rent faktisk bør koste, siger Jens Hvid Bang og tilføjer.
-Der er brug for en hurtig løsning på Vejdirektoratets udbud om vintertjeneste, som allerede har udviklet sig til en farce, og her skal der flere penge på bordet. Der er alt for langt mellem Vejdirektoratets økonomiske ramme og den økonomiske virkelighed hos vognmændene til, at enderne kan mødes, siger Jens Hvid Bang.
ITD vil i den kommende tid indlede tæt dialog med både politikere og myndigheder for at sikre, at der ikke opstår yderligere usikkerhed om vinterbekæmpelsen på de danske veje.
Læs Vejdirektoratets egen pressemeddelelse om det annullerede udbud her.