onsdag 28. juni 2023 08:17

Endelig kommer opgøret med PostNord

Med en ny politisk aftale vil staten tage befordringspligten fra PostNord, så private vognmandsvirksomheder får lige muligheder for at udbringe post og pakker til husstande i Danmark. Det er en sejr for de danske vognmænd, som i mange har været udsat for urimelig konkurrence på postmarkedet fra det statsejede PostNord, lyder det fra ITD.

Fra 1. januar 2024 skal det ikke længere være forbeholdt PostNord at have befordringspligten i Danmark og fragte breve og pakker ud til de danske husstande med statsstøtte.

 

Det fremgår af en politisk aftale om den fremtidige indretning af postsektoren, som Regeringen (S,V,M) og LA, K, RV, ALT og NB.

 

Aftalen medfører, at staten ikke længere vil udpege PostNord til at sikre landsdækkende postomdeling. Den opgave bliver i stedet udlagt til markedet, så private vognmandsvirksomheder kan varetage den på lige vilkår.

 

Og det glæder John A. Skovrup, som er bestyrelsesformand i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, at konkurrencen om post- og pakkemarkedet nu bliver langt mere fair.

 

-Det er en  sejr for de danske vognmænd, og ikke mindst for forbrugerne og skatteyderne, at staten langt om længe tager den statsstøttede befordringspligt fra PostNord og lader private vognmandsvirksomheder komme til.

 

-For de private virksomheder tilbyder allerede fremragende post- og pakke løsninger over hele landet, og der er ingen grund til at staten kaster en masse skattekroner efter Post Danmark for at få den opgave løst, bare fordi den er statsejet, siger John A. Skovrup.

 

Bestyrelsesformanden roser samtidig transportminister Thomas Danielsen for endelig at tage hul på opgøret med det statsstøttede PostNord.

 

-Vi har længe kæmpet for at gøre op med den ulige konkurrence på post- og pakkemarkedet fra det statsstøttede PostNord. Og denne aftale er et stort skridt i den retning, som transportminister Thomas Danielsen (V) skal have stor ros for, siger John A. Skovrup.

 

Ifølge aftalen vil staten sikre postbetjeningen af ø-samfund, blindepost og udlandsposten  ved at sende den del af postbefordringen i udbud de kommende år.

 

Det betyder, at PostNord i konkurrence med andre virksomheder vil kunne byde på del af postbetjeningen. Men for ITD er det afgørende, at de kommende udbud bliver udformet på en fair måde, som ikke giver PostNord særlige fordele.

 

- Vi vil følge den kommende proces tæt, for det er vigtigt, at staten laver nogle fair og ordentlige udbud af postbetjeningen på øer og lignende, hvor der reelt er lige muligheder for at byde ind. Her skal det statsejede PostNord ikke have særlige fordele - for så er man jo lige vidt, påpeger John A. Skovrup.

 

ITD - En lang kamp

ITD har i mange år kæmpet mod den unfair konkurrence fra PostNord på det danske postmarked og anlagt en række sager. En afgørelse fra Europa-Kommissionen i 2021førte således til, at  at Danmarks og Sveriges kapitaltilførsler i 2017 på 490 mio. DKK til PostNord var ulovlige.

 

Ifølge Kommissionen gav kapitalindsprøjtningerne nemlig PostNord en urimelig konkurrencefordel over for private vognmænd, og derfor skulle PostNord tilbagebetale støtten til hhv. den danske og svenske stat.

 

Men med dagens aftale lader det til, at politikerne langt om længe selv indser, at der ikke er behov for at poste penge i en statslig vognmandsforretning til den helt almindelige postbetjening i Danmark.

 

-De danske vognmænd har i årevis været udsat for unfair konkurrence fra det statsstøttede PostNord, som også har bevæget sig ind på pakkemarkedet, hvor de presser private vognmænd. Men med aftalen i dag håber vi, at det er slut med det, til gavn for både danskerne og vores branche, siger John A. Skovrup.

SENESTE ITD NYT
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni

Efter pres fra os i ITD ændres den uretmæssige bødemodel for vejafgiften. Fra den 26. juni kan nogle bøder sættes ned eller annulleres, men satserne er stadig høje, og de vognmænd, der allerede er ramt, mangler fortsat en løsning.

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni >
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel

By-, Land- og Transportministeriet har nu anerkendt, at bødemodellen for den kilometerbaserede vejafgift er ulovlig. Men bødeniveauerne er fortsat for høje, flere situationer er uafklarede, og der er endnu ikke taget hånd om de ulovligt udstedte bøder, påpeger direktøren for International Transport Danmark.

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel >
torsdag 25. juni 2026

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk

EU har vedtaget nye regler, som skal give én fælles metode til at beregne og dokumentere transportens CO₂e-udledninger. Målet er at gøre rapporteringen lettere at håndtere, når kunder efterspørger klimadata.

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk >