onsdag 10. maj 2023 11:29

ITD til Skatteudvalget: Træk forslaget om Kilometerafgiften og gå i dialog med branchen

ITD havde i dag foretræde for Skatteudvalget på Christiansborg, og meldingen til politikerne var klar. Kilometerafgiften er en dyr og bureaukratisk skat, og konsekvenserne af forslaget er så dårligt belyst, at det bør trækkes tilbage. ITD opfordrede derfor til, at regeringen belyser alternativer og justeringer af forslaget, inden den går videre med det.

Regeringen begår en fejl ved at haste forslaget om kørselsafgifterne igennem. For indtil videre er det rent skrivebordsarbejde, som politikerne skal forholde sig til, når de skal stemme om afgiften i slutningen af måneden.

 

Forslaget belyser ikke effekterne af vejafgiften godt nok og den indvirkning, den vil have på erhvervet. Det mener ITD, som i dag havde foretræde for Skatteudvalget på Christiansborg.

 

-Det er vores helt klare indtryk, at både skatteministeren og medlemmerne i Skatteudvalget er ved at stemme noget igennem, som de ikke forstår konsekvenserne af, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

-Det er også vores indtryk, at mange politikere har den opfattelse, at vejafgiften er en grøn skat, som med et quickfix vil give CO2 reduktioner og penge i statskassen. Men det er kun det sidste, der gør sig gældende. For det er en ren skat, der ikke fører til den ønskede grønne omstilling, hvilket vi fortalte politikerne i Skatteudvalget i dag, siger Henriette Kjær.

 

Rammer geografisk skævt

Et af de væsentlige problemer, som ITD fremhævede ved deputationen, er den geografiske skævhed, der ligger i forslaget.

 

For vognmænd i yderområder rammes ekstra hårdt, og det har politikerne ikke taget højde for, mener ITD.

 

-Vi gjorde klart for udvalget, at afgiften skævvrider branchen. For små vognmænd og vognmænd i yderområder skal simpelthen køre længere for at hente varerne. Dermed betaler de mere i kilometerafgift, og de kører også flere kilometer, som de ikke kan lægge over på kunden. Det kan føre til lukning af vognmandsvirksomheder i yderdistrikterne, hvilket er en meget uheldig konsekvens af forslaget, siger Henriette Kjær

 

Tvivlsomme reduktioner

ITD brugte også foretrædet for politikerne til at gøre opmærksom på de helt grundlæggende problemer med forslaget.

 

Blandt andet, at der hvert år skal bruges i omegnen af 300 mio. kr. i administrationsomkostninger. Det er et uacceptabelt højt beløb, og ITD ønsker, at der fremlægges et særskilt regnskab for, hvordan de mange millioner skal forvaltes.

 

-Det er et kæmpe maskineri at sætte i gang for en beskeden CO2 reduktion. For sagen er den, at Skatteministeriet mener, at den største reduktion kommer ved, at der transporteres mindre, siger Henriette Kjær og uddyber.

 

-Den CO2-reduktion, som regeringen regner med vil komme, skyldes først og fremmest en forventning om, at lastbiler vil køre mindre. Men Vejdirektoratet forventer i sine fremskrivninger markante stigninger i motorvejstrafikken frem mod 2030 og længere frem. Og det er jo fordi,  vores industrivirksomheder har brug for materialer, og dagligvarebutikkerne skal have mad i køledisken. Varerne skal køres ud, uanset om der er en vejskat eller ej, siger Henriette Kjær, som også understreger, at kampen for at få ændringer igennem langt fra er slut med dagens foretræde for politikerne.

 

-ITD vil fortsætte med at kæmpe for, at de ansvarlige politikere lytter og kommer vognmændene i møde. For den frustration, som der er i hele branchen, kan man som regering ikke bare lukke øjne og ører for. For vognmændene vil gerne deltage i den grønne omstilling, og der mange muligheder for at komme branchen i møde, hvis regeringen giver mulighed for det, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
torsdag 22. februar 2024

Nu er der ny branchevejledning til dig, der transporterer foder

ITD udgiver i dag sin opdaterede branchevejledning for transport af foder. Den er gennemgået af Fødevarestyrelsen, der vurderer den egnet som basis for branchens individuelle system til styring af fodersikkerheden. Det er derfor også denne vejledning, myndighederne tager udgangspunkt i, når de kommer på tilsyn hos dig.

Nu er der ny branchevejledning til dig, der transporterer foder >
tirsdag 20. februar 2024

NIS2-regler om net- og informationssikkerhed forsinkes

Implementeringen af EU’s direktiv NIS2 i Danmark forsinkes. Direktivet stiller krav om net- og informationssikkerhed i samfundskritiske sektorer som f.eks. fødevarevirksomheder og affaldsvirksomheder, som samtidig defineres som store og mellemstore virksomheder, det vil sige virksomheder, som har flere end 50 ansatte og en årlig omsætning/årlig balance på mere end 10 mio. EUR.

NIS2-regler om net- og informationssikkerhed forsinkes >
torsdag 15. februar 2024

ITD tog Færdselsstyrelsen med til Esbjerg Havn

I ITD kæmper vi hver dag for, at det, der står i lovgivningen, også skal give mening for vores medlemmer ude på landevejen. Derfor inviterede vi i denne uge Færdselsstyrelsen med ud for at se nogle af de specifikke problematikker, som vi sammen med en af vores medlemsvirksomheder ønskede at gøre dem opmærksomme på.

ITD tog Færdselsstyrelsen med til Esbjerg Havn >