mandag 15. april 2024 10:33

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

For ITD er det positivt, at regeringen har lyttet til branchens aktører, som i flere år har fortalt politikerne, at den mest fair klimaafgift placeres der, hvor det rent faktisk forurener – nemlig på brændstoffet.  

 

Samtidig sænker regeringen kilometerafgiften i tre år, så en højere dieselafgift – i hvert fald i den periode – ikke gør det dyrere at være vognmand, end det allerede er. 

Vejafgiften, som indføres fra 2025, bliver nedsat med ca. 19 pct. i årene fra 2025 til 2027, mens afgiften sænkes med ca. 12 pct. i 2028. 

 

Samtidig har regeringen fundet nye millioner kroner, så den samlede støttepulje til den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport nu ender på 750 millioner kroner. 

 

”Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen anerkender, at den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport kommer til at koste rigtig mange penge. Det får os ikke i mål, men det er et fornuftigt skridt i den videre proces”, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup.  

 

For ITD er det vigtigt, at regeringen har lyttet til vores bekymring om, at en dieselafgift, oveni den allerede besluttede kilometerafgift, vil være urimeligt.  

 

”Da man på Christiansborg besluttede sig for at indføre kilometerafgiften, understregede vi, at hvis politikerne skulle indføre en afgift, så ville en dieselafgift skabe et stærkere grønt incitament end kilometerafgiften gør”, siger John A. Skovrup.  

 

ITD er til gengæld bekymret for den stigende mængde bureaukrati, som vognmændene nu bliver pålagt. Vognmændene skal nu håndtere støttepulje-ansøgninger til både indkøb af lastbiler, depotladning, afregning af den kilometerbaserede vejafgift og dieselafgiften.  

 

ITD er bekymret for, at den stigende mængde bureaukrati øger tiden bag skrivebordet og mindsker tiden i førerhuset.  

 

”Jeg frygter, at mange af vores mindre medlemmer rent faktisk ikke får søgt penge i de grønne støttepuljer, fordi de bliver pålagt en markant administrativ byrde, der med garanti kommer til at følge med ansøgningsprocessen. Vi skal huske på, at jeg selv og mange af vores medlemmer tjener penge, når vi er på landevejen, ikke når vi sidder hjemme på kontoret”, understreger John A. Skovrup. 

 

I sit udspil afsætter regeringen midler til flere vægt- og dimensionstiltag, og det er positivt, understreger man i ITD.  

ITD har længe ønsket at få hævet vægten på de 7-akslede vogntog, men desværre hidtil uden held. Det håber brancheorganisationen, at man nu kan ændre på.   

 

”Vi måtte desværre konstatere, at Færdselsstyrelsen ved seneste gennemgang af vægt- og dimensionsbekendtgørelsen ikke imødekom vores ønske om at hæve totalvægten på de 7-akslede vogntog. Nu håber vi så, at de ekstra midler kan anvendes til vægt- og dimensionstiltag, så vi kan få hævet totalvægten på de 7-akslede vogntog – for klimaets skyld, afslutter John A. Skovrup. 

 

SENESTE ITD NYT
fredag 11. april 2025

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af?

Sund & Bælt følger ikke transportministerens klare udmeldinger om at annullere vejafgiftsbøder, der åbenlyst skyldes tekniske eller menneskelige fejl. Det understreger en ny aktindsigt, som Lastbil Magasinet har fået indsigt i.

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af? >
fredag 11. april 2025

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn

Der er kommet nye restriktioner og foranstaltninger, som påvirker transport af levende dyr mellem Ungarn og de omkringliggende lande ─ dette især i forbindelse med udbrud af mund- og klovesyge.

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn >
fredag 11. april 2025

Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed (ELA) præsenterer i samarbejde med IRU en ny workshop-serie

Workshop-serien har til formål at fremme en mere effektiv håndhævelse af aflønning for udstationerede chauffører samt en mere ensartet tilgang til regler på tværs af medlemslande. Både nationale myndigheder, repræsentanter fra EU, brancheorganisationer samt virksomheder er inviteret til at deltage.

Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed (ELA) præsenterer i samarbejde med IRU en ny workshop-serie >