søndag 01. september 2024 13:20

Hey, Caroline Stage Vi har et stort statsligt it-projekt, du kan spare væk


Pr. 1. januar 2025 skal alle lastbiler betale vejskat i Danmark. Så langt er vi med, selv om vi ikke synes, det er godt.

 

Til gengæld er det vigtigt for de danske vognmænd, at opkrævning og administration gøres så enkelt og billigt som muligt. Det troede vi faktisk, vi var enige med staten om. Og vi forventede at se nogle af de internationale og velfungerende systemer, som vi kender fra udlandet i konkurrencen om det danske marked.

 

Men i forhold til den oprindelige melding om fri konkurrence har det statslige selskab Sund & Bælt gradvist reduceret listen over mulige udbydere til Sund & Bælt selv, samt italienske Telepass. Det ligner ikke rigtig fri konkurrence. Og det bliver ikke bedre af, at Sund & Bælt er gået i gang med at udvikle sit eget system.

 

ITD kunne for så vidt være ligeglade, da vi tilbyder vores medlemmer Telepass, som vi ved fungerer. Men vi tror ikke, at hverken branchen eller danske skatteydere kan være tjent med endnu et stort statsligt it-projekt. Med al respekt – store statslige it-projekter har det med at blive både dyrere og dårligere end forventet.

 

Så kunne vi ikke droppe det og i stedet bruge kræfterne på at gøre det lidt lettere at betale vejskat?

SENESTE ITD NYT
torsdag 17. oktober 2024

Kørselsforbud i november 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i november 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i november 2024 >
onsdag 16. oktober 2024

ITD sender brev til transportministeren: Drop kontrolattesterne

Debatten om de årlige hastighedskontrolattester er taget til i den seneste tid, og nu har ITD henvendt sig direkte til transportminister Thomas Danielsen. Vi forholder os stadigvæk kritisk til attesternes effekt og pris.

ITD sender brev til transportministeren: Drop kontrolattesterne >
tirsdag 15. oktober 2024

Fortsat udfordringer ved krav om leasing-kontrakter

Færdselsstyrelsen udgav i slutningen af september en ny vejledning, hvor man lagde op til mere fleksibilitet vedrørende krav om leasingaftale. ITD erfarer nu, at der fortsat kan være udfordringer i tilfælde af vejsidekontroller.

Fortsat udfordringer ved krav om leasing-kontrakter >