onsdag 06. november 2024 13:22

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf   

Den kommende vejafgift har medført stor bekymring i transportbranchen, og den seneste udmelding fra Transportministeriet, om at fordoble bøden fra 4500 kroner til 9000 kroner per overtrædelse per døgn for ikke at betale vejafgift, er ingen undtagelse. Det har har fået ITD til at rette direkte henvendelse til Transportministeriet.

Det er ingen hemmelighed, at vi i ITD forholder os kritiske, når det kommer til de forskellige tiltag i forbindelse med den kommende vejafgift. Vi har blandt andet flere gange gjort opmærksom på vigtigheden af en effektiv kontrol, der både skal sikre, at ingen snyder med de kommende regler, og som samtidig sørger for, at vi undgår uberettigede konkurrencefordele. Vi har alle dage givet fuld opbakning til, at der sættes ind på, at alle overholder reglerne. Og vi er også godt klar over, at det her kan være nødvendigt at tage skarpe midler i brug. Missionen er klar: de høje bødestraffe er et forsøg på at blæse til kamp mod de brodne kar i branchen. Desværre lader det til, at proportionaliteten er gået tabt.

Vi har som udgangspunkt ikke noget imod, at man i nogle tilfælde hæver bøden fra de 4500 kroner, men vi opfordrer til, at der bliver taget hensyn til bødestørrelsen i forhold til overtrædelsens karakter og antallet af overtrædelser. Præcis som man gør i flere andre EU-lande. I ITD oplever vi, at transportvirksomheder bliver straffet, selvom de gør deres bedste for at overholde reglerne. For der vil være tilfælde, hvor teknikken driller eller hvor chaufføren ved en fejl ikke opdager, at strømmen til vejafgiftsboksen er røget. Det gælder særligt i starten, hvor systemet er nyt for mange. Vi er naturligvis glade for, at Sund & Bælt har lagt op til, at der ikke straffes for kortere udfald på boksen, men dette vil næppe redde alle tilfælde, hvor der sker fejl. Risikoen ved blot at hæve bøderne er, at det bliver samme sag som med opkrævning af parkeringsafgifter. At ellers lovlydige vognmænd bliver ramt af høje bøder på grund af mindre fejl, mens dem, der er ligeglade med reglerne, blot lader være med at betale.


I forhold til den afskrækkende effekt er det mindst lige så vigtigt at pointere risikoen for at blive opdaget ved overtrædelse, og at bøden kan inddrives. Her er vi glade for, at man har lyttet til vores bekymringer og vil øge kontrollen. Skal man afskrække dem, der vil snyde med systemet, er kontrollen et mere effektivt tiltag end blot at hæve bødestørrelserne generelt.

Vi mener, der bør være forskel på straffen for dem, der prøver at overholde reglerne, men laver mindre fejl, og på dem, der direkte ignorerer reglerne. Og vi mener bestemt ikke, at der med den forhøjede bødetakst er fair sammenhæng mellem handling og straf. Derfor har vi netop rettet henvendelse til transportminister Thomas Danielsen og bedt ham genopveje den valgte bødestruktur. 

I ITD kommer vi fortsat til at følge sagen tæt for at sikre, at vejskattens implementering forløber bedst muligt.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >