onsdag 19. juni 2024 10:30

Ja til kloge løsninger – nej til mere bureaukrati

Af John A. Skovrup, bestyrelsesformand, International Transport Danmark.

Efter sommerferien skal politikerne fordele de første 75 millioner fra Grøn Fond og pengene er øremærkede til tilskud til indkøb af ellastbiler og hjemmeladere.

 

Pengene kommer fra en pulje på i alt 750 statslige millioner kroner, som et bredt flertal i Folketinget har placeret i det som hedder Grøn Fond. Millionerne skal bruges til at sætte skub i den grønne omstilling ved at give vejgodstransporten økonomisk støtte til grønne tiltag og elektrificering af vejgodstransporten.

 

Som bestyrelsesformand for International Transport Danmark (ITD) synes jeg det er helt fint, at man nu går i gang med at få de grønne penge ud og leve, selvom 75 millioner ikke rækker langt i en grøn omstilling af vejgodstransportbranchen, for her taler vi ikke millioner men milliarder af kroner.

 

Men ok, det er da en begyndelse.

 

Når det så er sagt, så vil jeg ikke lægge skjul på, at statslige støtteordninger bestemt ikke er min kop te. For selvom den grønne omstilling bliver rigtig, rigtig dyr for vognmændene, så er jeg alligevel helst fri for en fond, hvor vognmændene skal stå og bede politikerne om støtte.

 

Jeg vil ikke risikere, at vognmændene ender som landbruget lever – eller måske nærmere overlever – på statens nåde.

 

Hvis vi først gør os afhængige af statens penge, hvad sker der hvis et politisk flertal skifter eller en aftale udløber?

 

Så er der ingen garantier for, at støtteordningen fortsætter, og hvis pengene til støtte er væk, og man har gjort sig afhængig af dem – hvad gør man ?

 

Nye puljer og støtteordninger betyder flere dokumenter, ansøgninger og formularer og dermed endnu mere papirnusseri og administration i et i forvejen alt for bureaukratisk system - og vognmænd tjener altså deres penge bag rattet ikke på kontoret.

 

Brug en del af statens millioner i Den Grønne Fond på at lave en bedre infrastruktur i forhold til ladestandere til lastbiler og brug resten på noget som skaber bedre rammevilkår for den grønne omstilling.

 

Politikerne er nødt til at forstå, at ting tager den tid de tager, og det gælder også for den grønne omstilling. Lige nu er teknologien for el-lastbiler stadig på et niveau, hvor det kun er ganske få vognmænd der kan skifte fra diesel til el og samtidig løse deres opgaver 1:1, infrastrukturen er nærmest ikke eksisterende og ellastbiler koster stadig mere end dobbelt så meget som biler der kører på diesel.

 

Hvis en vognmand skal køre grønt, så bliver der også nødt til at være sorte tal på bundlinjen – ellers hænger det ikke sammen. Hvis politikerne opstiller mål, som ikke har bund i den virkelighed ITD´s medlemmer oplever ude på vejene, så har det lange udsigter med den grønne omstilling.

 

Men kære politikere, lad os sætte os og tale om, hvordan vi kommer videre herfra. Grøn Fonds 675 millioner kroner ikke kommer til at række langt i forhold til hele den grønne omstilling – men det er da en fin start. Så lad os bare komme i gang.

SENESTE ITD NYT
fredag 27. september 2024

Mere fleksibilitet ved krav om dokumentation af lejede og leasede køretøjer

Færdselsstyrelsen udgav i marts 2024 en ny vejledning, hvorefter man ved brug af lejede og leasede køretøjer skulle medbringe dokumentation for leje/leasing af køretøjet samt ansættelsesforholdet for chaufføren. Efter henvendelse fra blandt andet International Transport Danmark (ITD), har Færdselsstyrelsen udgivet en ny vejledning, der skal give mere fleksibilitet.

Mere fleksibilitet ved krav om dokumentation af lejede og leasede køretøjer >
tirsdag 24. september 2024

Holland: Åbning af betalingsvej A24/Blankenburg-motorvejen

Den 7. december 2024 åbner A24/Blankenburg-forbindelsen. Den nye motorvej vil forbinde A15 ved Rozenburg og A20 ved Vlaardingen.

Holland: Åbning af betalingsvej A24/Blankenburg-motorvejen >
tirsdag 24. september 2024

Afskaffelse af krav om registrering af chauffører som sekundær bruger

Før sommeren ændrede Skatteministeriet Registreringsbekendtgørelsen, så arbejdstager, som rådede over køretøjet i mindst 30 dage, skulle registreres som bruger på køretøjet, hvis køretøjet var forbeholdt den pågældende. Efter blandt andet at International Transport Danmark har gjort opmærksom på de uheldige konsekvenser ved dette, har Skatteministeriet sendt en ændring i høring, som afskaffer dette krav.

Afskaffelse af krav om registrering af chauffører som sekundær bruger >