torsdag 11. juli 2024 14:24

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Ændringen er sket i registreringsbekendtgørelsen, og Motorstyrelsen har efterfølgende præciseret det i en vejledning. Efter denne vejledning vil langt flere skulle registreres som brugere på køretøjet.

 

Det betyder de nye regler for branchen

For transportvirksomheder vil det helt konkret betyde, at såfremt en lastbil er forbeholdt en enkelt chauffør, og han eller hun bruger bilen mere end 30 dage, så skal chaufføren registreres som sekundær bruger på køretøjet. Det gælder også, selvom chaufføren ikke kan råde over køretøjet privat. Transportvirksomheden vil også fortsat skulle registreres som bruger.

 

Er lastbilen derimod ikke forbeholdt samme chauffør, eksempelvis ved tomandsbetjening eller fordi chaufførerne bytter lastbil, så er der derimod ingen af chaufførerne, som skal registreres som sekundær bruger.

 

Det administrative arbejde stopper desværre ikke her. Hvis køretøjet er leaset eller lejet, så vil transportvirksomheden ikke selv kunne registrere chaufføren som sekundær bruger, da det kun er ejeren, som kan lave denne registrering. Derudover vil man til registreringen skulle bruge en fuldmagt eller en ansættelseskontrakt for chaufføren.

 

Udover at give en masse administrativt arbejde, så har det også nogle økonomiske konsekvenser. Det er nemlig kun indtil den 31. december 2024, at Motorstyrelsen ikke vil opkræve gebyr for at få registreret chaufføren som sekundær bruger. Registreringen kan derudover også have konsekvenser for chaufføren. Når man er registreret som bruger på køretøjet, så kan man nemlig gøres ansvarlig for eksempelvis periodiske afgifter, hvis ejeren ikke betaler disse.

 

Hvorfor nye regler?

Årsagen til nye regler er, at myndighederne ønsker bedre kontrol med, hvem der har kørt et givent køretøj. Men netop for lastbiler vil dette jo fremgå af takografdataene, og der synes derfor at være tale om et nyt krav, som blot giver yderligere omkostninger og administrativt arbejde, uden at nogen har gavn af dette.

 

Derfor stiller ITD sig kritiske overfor ændringen, og vi vil således opfordre til, at myndighederne straks ser på, om der kan indføres en mere hensigtsmæssig ordning, eventuel i form af en undtagelse for lastbilerne. ITD har i den forbindelse taget kontakt til både Motorstyrelsen og Skatteministeriet med henblik på en dialog omkring dette.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 04. februar 2025

Vær opmærksom på fritagelse fra vejafgift

Vejafgiften i Danmark gælder som udgangspunkt for alle lastbiler og køretøjskombinationer til godstransport på mindst 12 ton. Der er dog visse undtagelser, og man skal derfor være opmærksom på, om man bør søge om fritagelse.

Vær opmærksom på fritagelse fra vejafgift >
mandag 03. februar 2025

ITD-medlemsvirksomheder hædres af den internationale organisation IRU

Hvert år uddeler den internationale vognmandsorganisation IRU deres ”Diploma of Honor” ─ en pris, der gives til chauffører, som er med til at hæve standarden inden for vejgodstransportbranchen. Det er samtidig en anerkendelse af chaufførernes mangeårige indsats og deres høje professionelle standard. Denne gang gik prisen til seks dygtige chauffører fra ITD’s medlemsvirksomheder.

ITD-medlemsvirksomheder hædres af den internationale organisation IRU >
fredag 31. januar 2025

Ny teknisk løsning til indberetning til Danmarks Statistik løser ikke det grundlæggende problem

Danmarks Statistik har for nylig lanceret en ny app til indberetning af kørselsstatistik. ITD håber, at det vil gøre de ressourcekrævende indberetninger lettere for danske vognmænd, men efterlyser en fuldautomatisk løsning og en model, der sikrer, at små vognmænd ikke får biler udtaget til indberetning mange gange om året.

Ny teknisk løsning til indberetning til Danmarks Statistik løser ikke det grundlæggende problem >