Ny teknisk løsning til indberetning til Danmarks Statistik løser ikke det grundlæggende problem

Copyright: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen
Alle danske virksomheder, der ejer lastbiler over 6.000 kilo, skal jævnligt indberette oplysninger til Danmarks Statistik om hvor mange ture den enkelte lastbil har kørt i løbet af en bestemt uge, hvor den er kørt til og fra, hvor langt den har kørt, samt hvor meget og hvilken type gods den har fragtet. Derudover skal der oplyses en række køretøjstekniske data om bilen. Hvis en virksomhed undlader at indberette disse oplysninger, kan det medføre politianmeldelse og i sidste ende bødestraf.
Kravet om indberetninger til Danmarks Statistik opleves som en belastning af mange vognmænd, da det lægger sig oven i en i forvejen betydelig mængde krav om indberetning af en lang række data til forskellige myndigheder samt indhentning af diverse tilladelser og attester m.v. Især mindre vognmandsvirksomheder med begrænsede ressourcer lider under den samlede administrative byrde, der følger af disse mange krav.
Dertil kommer, at indberetningerne i en årrække har skullet foretages via en bøvlet teknisk løsning, hvor man – enten via en app, der kun virkede til Apple-produkter, eller via en onlineformular – skulle oplyse de samme data om det samme køretøj flere gange. For nylig lancerede Danmarks Statistik dog en ny app, der angiveligt skulle gøre indberetningerne lettere. Hvorvidt den formular der hidtil har været alternativet til app'en, også er blevet forbedret, melder Danmarks Statistik ikke noget om.
ITD: Vi venter stadig på en tidssvarende teknisk løsning
International Transport Danmark (ITD) finder det positivt, hvis den nye app kan lette den administrative byrde, der er forbundet med indberetningerne til den danske vejgodsstatistik, men undrer sig samtidig over, at det endnu ikke er lykkedes myndighederne at udvikle en fuldautomatisk løsning. Særligt da alle de data, der skal indberettes, ifølge en undersøgelse, Danmarks Statistik selv har fået foretaget, principielt kan indhentes automatisk ud fra oplysninger i blandt andet Motorregistret (DMR) og køretøjets ”black box” (EDR-boksen). ITD’s formand, John Agervig Skovrup, udtaler:
”Det forekommer utroligt, at danske vognmænd i 2025 stadig skal bruge deres dyrebare tid på at sidde og indtaste alle mulige ting manuelt, med den risiko for menneskelige fejl, det indebærer, når det teknisk set er muligt at indhente oplysningerne automatisk. Vi er med på, at indberetningerne er et fælleseuropæisk krav, men der er ikke nogen grund til at gøre tingene vanskeligere for danske virksomheder end højest nødvendigt”.
Små vognmænd bør kunne indberette sjældnere
Ifølge Danmarks Statistik bliver ca. 2.700 af de i alt 8.000 danske virksomheder, der har lastbiler, anmodet om at indberette statistik for en eller flere biler i løbet af et år, og af disse virksomheder vil ca. 60 procent kun skulle indberette kørsel for én bil i en uge hvert år.
Dette gennemsnit dækker dog over betydelige variationer, og ITD hører jævnligt fra medlemmer, der får biler udtaget langt hyppigere. For eksempel oplevede en mindre vognmand i 2024 på godt fire måneder at få udtaget fire ud af virksomhedens i alt syv lastbiler til indberetning, og flere af disse biler var også blevet udtaget til indberetning året før.
ITD mener derfor, som man også har forholdt Danmarks Statistik, at der bør indføres et proportionalitetsprincip, hvor de mindste vognmænd ikke pålægges at indberette lige så ofte som de store virksomheder, der alligevel står for broderparten af den samlede danske vejgodstransport. Alternativt bør der etableres en kontrolmekanisme, der sikrer, at den samme virksomhed ikke kan få udtrukket adskillige biler over en kortere periode.