onsdag 12. marts 2025 16:20

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet

ITD registrerer i øjeblikket et stort antal uretmæssige vejafgiftsbøder, hvor et kontrolpunkt i Nordjylland udsteder bøder til køretøjer, der på det påståede overtrædelsestidspunkt har befundet sig et helt andet sted. En alvorlig fejltype, der får formanden for ITD til at sætte spørgsmålstegn ved, om vognmænd kan stole på kontrolsystemet.

Siden den nye kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft ved årsskiftet, har danske vognmænd modtaget uretmæssige bødeforlæg i et stort antal. Derfor har ITD, siden slutningen af januar, opfordret alle medlemmer og VIALTIS-kunder til at indsende alle deres vejafgiftsbøder til juridisk vurdering. Pr. 12. marts 2025 har ITD modtaget over 900 bøder, som der alle gøres indsigelser mod.

 

I den sammenhæng har ITD opdaget en ny uretmæssig bødetype, som alle medlemmer og VIALTIS-kunder nu opfordres til at være opmærksomme på. Ved et specifikt kontrolpunkt i Nordjylland udstedes der uretmæssige vejafgiftsbøder til lastbiler, der beviseligt har holdt stille eller opholdt sig i et andet land på tidspunktet for den påståede overtrædelse. Det fortæller formand for ITD, John Agervig Skovrup:

 

“Efter Sund & Bælts oplysninger er der tale om 647 vejafgiftsbøder udstedt i tidsrummet 4. februar til 11. marts 2025. Alligevel har de først i dag meldt ud, at de bøder, hvor tidsstemplet er forkert, vil blive annulleret. Jeg er dybt forarget over, at fejl af denne karakter opstår – og fortsætter i så lang tid, uden at blive rettet.”

 

ITD frygter, at flere kontrolpunkter udsteder fejlagtige bøder

Den nye fejltype indikerer, at der kan være fejl ved andre kontrolpunkter rundt om i landet. Det får formand for ITD, John Agervig Skovrup, til at efterspørge mere åbenhed, så ansvaret for at identificere fejlbehæftede kontrolpunkter ikke alene påhviler vognmændene:

 

“Det kan da ikke passe, at vi vognmænd gøres ansvarlige for at opdage et defekt kontrolpunkt, og dernæst skal bruge vores ressourcer på at få annulleret bøder, der er givet på et fuldstændig uforklarligt grundlag. Det ville være på sin plads, hvis Sund & Bælt påtog sig sit ansvar, og reagerede hurtigere, når der er fejl i deres system. Systemfejl skal ikke være vognmændenes problem.”

 

John Agervig Skovrup opfordrer i denne sammenhæng alle medlemmer og VIALTIS-kunder til at være opmærksomme på, om udstedte bøder stemmer overens med køretøjets kørsel. Medlemmer og kunder, der har Telepass via VIALTIS, kan fortsat sende deres vejafgiftsbøder til ITD’s chefjurist på mail: mfe@itd.dk. Vedhæft gerne dokumentation for, hvor bilen har befundet sig på det påståede overtrædelsestidspunkt. 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 01. juli 2025

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav

To regelændringer gør det per 1. juli 2025 nemmere at arbejde sikkert i mørke og skaber mere ensartede krav til dæk på tunge køretøjer.

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav >
tirsdag 01. juli 2025

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering

Mindstelønssatsen for cabotagekørsel opdateres en gang årligt - altid med virkning fra den 1. juli. Ligeledes indføres der en strafhjemmel så virksomheder, der ikke indsender de påkrævede dokumenter i forbindelse med en midstelønkontrol, kan sanktioneres.

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering >
tirsdag 01. juli 2025

IRU hædrer endnu en gang de bedste chauffører - nu kan du indstille din kandidat

Som vognmand har du nu mulighed for at anerkende dine dygtigste chauffører ved at nominere dem til IRU’s æresdiplom. Diplomet er en anerkendelse af evne og loyal indsats som professionel chauffør, og vi opfordrer vores medlemsvirksomheder til at indstille alle, der opfylder de krævede betingelser, og som er værdige til at modtage denne udmærkelse.

IRU hædrer endnu en gang de bedste chauffører - nu kan du indstille din kandidat >