tirsdag 21. juni 2016 13:04

ITD på Folkemødet: Fokus på vækst og bevægelighed

Folkemødet 2016 er nu veloverstået, og ITD fik igennem en række debatter sat fokus på vigtigheden af at sikre varernes fri bevægelighed i Europa og ordentlige vækstbetingelser for transportsektoren.

Den røde tråd for ITD's deltagelse i årets folkemøde var at sætte fokus på, hvordan man skaber de bedste vækstbetingelser for de danske transport- og logistikvirksomheder. Igennem en lang række debatter fik ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, mulighed for at rette et skarpt fokus på de udfordringer, som den danske transportsektor står over for i dag. Debatterne spændte vidt, og det gav blandt andet ITD mulighed for at debattere flygtningesituationens påvirkning på transportsektoren, håndtering af gods i havnene samt vigtigheden af varernes fri bevægelighed i Europa.

 

- Folkemødet er en fantastisk mulighed for at tale med aktører, som man ikke taler med normalt, om de bredde samfundsmæssige dagsordner. I debatterne har vi fået mulighed for at åbne folks øjne for, hvor vigtig vejgodstransporten er for folks hverdag, samt de udfordringer, vi som branche kigger ind i. Derudover har vi på Folkemødet fået mulighed for at vedligeholde og opdyrke dialogen med ministre, andre organisationer og virksomheder, siger Kaspar Wederkinck Olesen, pressechef i ITD.

 

Sammen med blandt andet VELUX, Dansk Byggeri, Danske Havne, Ystad Havn og Danmarks Rederiforening blev der sat fokus på, hvilken rolle transportsektoren har for væksten i Danmark samt Europa. For ITD's vedkommende er linjen, at det er vigtigt, at medlemmerne ikke er hæmmet af administrative byrder eller infrastrukturelle forhindringer. På tværs af de forskellige paneler var der stor enighed om, at vejgodstransporten spiller en helt central rolle for væksten i Danmark, og uden en effektiv transportsektor vil prisen for slutbrugeren blive forhøjet.

 

Flygtningesituationen i Europa var til debat

Det var dog ikke kun vækst, der blev debatteret, men også hvordan flygtningesituationen i høj grad er i gang med at forme hverdagen for ITD's medlemmer. Public Affairs chef, Karen Roiy, fik i to debatter lejlighed til at slå et slag for, at man skal kæmpe imod de nationale grænsekontroller og finde en fælles europæisk løsning på flygtningesituationen.

 

- Varernes fri bevægelighed i det indre marked er fundamentet for den europæiske transport- og logistiksektor, og det er bydende nødvendigt, at den samlede transportbranche kæmper for at bevægeligheden bevares. På europæisk plan ser man, at en række lande tyer til nationale løsninger for at imødegå de forandringer, som flygtningepresset skaber. I ITD's optik er indførslen af national grænsekontrol samt nationale mindstelønninger den forkerte vej at gå, da disse er med til at hæmme den fri bevægelighed, siger Karen Roiy. 

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe for mindre overseelser og menneskelige fejl, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >