mandag 01. januar 0001 00:00

ITD: Mere effektiv kontrol via digitale løsninger

ITD mener, at det største potentiale for mere effektiv kontrol ligger i de digitale løsninger, og derfor arbejder brancheorganisationen på en bedre kontrol gennem udnyttelse af de digitale teknologier i alle EU-medlemslande.

Der er i disse dage en livlig debat om behovet for klarere regler for cabotagekørsel. ITD glæder sig over, at EU-Kommissionen inden for de næste måneder forventes at ville præsentere et forslag til ny definition på cabotagekørsel.

 

- Forslaget forventer vi os meget af. En ting er dog nye, klare regler for cabotagekørsel. Noget andet og mindst lige så væsentligt er mulighederne for målrettet og effektivt at kontrollere, om cabotagekørslen foregår på lovlig vis inden for de fastsatte EU-regler, siger Karen Roiy, der er chef for Public Affairs hos ITD.

 

Generelt ser ITD et stort potentiale for forbedring, hvor fokus må være at sikre en målrettet og effektiv kontrol og sanktionering i tilfælde, hvor virksomheder kører cabotagekørsel udover det tilladte, i stedet for at fokusere på rent formelle fejl.

 

- I ITD arbejder vi derfor blandt andet for, at EU-Kommissionen i forbindelse med den nye vejpakke skal erklære, at elektroniske fragtbreve skal anerkendes i samtlige medlemslande og sikre, at alle medlemslande implementerer e-CMR protokollens regler. Digitalisering af fragtbreve kan ikke kun reducere administrative byrder. Det kan i høj grad også medvirke til en mere effektiv kontrol af fx cabotagekørsler, når elektroniske fragtbreve i fremtiden anvendes som en del af dokumentationen i forbindelse med cabotagekørsel, mener Karen Roiy.

 

Indtil videre er e-protokollen under CMR-konventionen kun ratificeret i 16 lande. Som det første skridt for at udnytte det fulde potentiale i e-CMR, bør elektronisk CMR ratificeres og accepteres af kontrolmyndighederne i alle EU-medlemslande.

 

Og så bør der tænkes langsigtet.

 

- Vi skal se på alle de muligheder, der kan tænkes ind i et smart kontrolsystem. Det gælder de elektroniske fragtbreve, det gælder den nye digitale takograf med GPS fra 2019, og det gælder nummerpladescannerne og meget mere. Tænkes alle – og måske også andre - digitale løsninger sammen i et smart system, så kan det understøtte og supplere myndighedernes kontrolmuligheder.Det sikrer, at kontrollen bliver mere effektiv og målrettet, så myndighederne kan bruge tiden på dem, der ikke kan finde ud af reglerne, mens alle de, der har rent mel i lasten, bare kan køre videre, slutter Karen Roiy.

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >