mandag 01. januar 0001 00:00

ITD og Danske Busvognmænd i deputation om udstationeringsdirektivet

ITD og Danske Busvognmænd var onsdag den 25. oktober 2017 i deputation for Folketingets Transport-, Erhvervs og Beskæftigelsesudvalg for at fremlægge synspunkter vedrørende EU-Kommissionens forslag i vejpakken om at anvende udstationeringsdirektivet på vejtransport.

ITD og Danske Busvognmænd er imod EU-Kommissionens forslag om at betragte eksportchauffører som udstationerede, og derfor var de to brancheorganisationer i deputation onsdag den 25. oktober for medlemmerne af Folketingets Transport-, Erhvervs og Beskæftigelsesudvalg.

- Eksportchauffører er ikke udstationerede arbejdstagere, og international grænseoverskridende transport bør ikke anses som udstationering. Kommissionens forslag vil være en meget stor administrativ byrde for såvel virksomheder som myndigheder – og det vil være nærmest umuligt for myndighederne at kontrollere og håndhæve sådanne regler. Det budskab videregav ITD og Danske Busvognmænd til politikerne, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

ITD og Danske Busvognmænd er positive over for en sektorspecifik model for udstationeringsdirektivet, som udelukkende finder anvendelse på al national transport/cabotage – det vil sige transport, hvor påstigning/læsning og afstigning/losning er beliggende i samme land (samt - for vejgodstransporten - kombineret transport, hvor læsse- eller lossested på vejstrækningen er beliggende i samme land som lastehavn/indladningsbanegård eller lossehavn/udladningsbanegård).

ITD og Danske Busvognmænd mener, at den danske transportsektor står stærkest med afsæt i fælles europæiske regler, fordi det vil skabe lige konkurrencevilkår for alle virksomheder i hele EU.

- Vi har brug for fælles EU-regler for transporterhvervet, som ikke begrænser den grænseoverskridende transport i det indre marked, men som i stedet øger grundlaget for vækst i EU og stiller os stærkt i såvel den internationale og nationale konkurrence. Det kræver klare, entydige og håndterbare EU-regler, og det mener vi, at vores forslag til en sektorspecifik model for udstationering vil sikre, siger Karen Roiy.

 

 

 

 

 

(Foto: Colourbox.dk)

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >