mandag 24. september 2018 14:22

ITD: Digitale kørekort er en rigtig god idé – især hvis der sikres anvendelighed på tværs af landegrænserne

Regeringen vil digitalisere kørekortet, så det inden udgangen af 2020 kan hentes som app til smartphonen. Det er et godt og visionært initiativ, som rummer mange positive fremtidsperspektiver. Men for at udnytte det fulde potentiale, bør man harmonisere området på EU-niveau og på sigt integrere uddannelses- og kvalifikationsbeviser i samme system, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Regeringen skal have stor ros for sit initiativ med at digitalisere kørekortet. Det er smart, nemt og administrativt let at kunne fremvise gyldig legitimation på sin smartphone. Men, set fra den internationale del af vejtransportsektoren, bliver det først rigtig smart, når det digitale kørekort også kan anvendes i udlandet.

- Digitalisering af kørekortet er et godt initiativ, som vil komme alle bilister til gode. I ITD synes vi, at det er rigtig fint, at Danmark går foran og udvikler et nationalt system, men skal det virkelig batte noget, er det bydende nødvendigt, at man hele tiden har fokus på, hvad der sker på europæisk og internationalt plan, så man sikrer, at systemerne er kompatible og anerkendes på tværs af grænser, men også skubber på i forhold til den europæiske digitaliseringsproces. Det er især vigtigt for transporterhvervet, som jo er grænseoverskridende, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for politisk afdeling i ITD.

ITD har siddet for bordenden i et team under EU’s Digital Transport & Logistics Forum (DTLF). Her har man netop arbejdet med digitalisering af køretøjs- og førerdokumenter og har faktisk anbefalet, at man begynder med at digitalisere registreringsattesten og kørekortet, og efterfølgende integrerer øvrige relevante dokumenter.

- Kørekortet er et godt sted at starte, og her vil det være oplagt at skele til erfaringer fra andre lande som for eksempel Finland, som er langt fremme med digitaliseringen af kørekort. Herudover vil vi gerne anbefale, at man – for at lette byrderne for transporterhvervet – også digitaliserer registreringsattesten, synsrapporten og øvrige godkendelser, certifikater med videre. Samtidig er det vigtigt at finde holdbare løsninger på, hvordan relevante myndigheder i ind- og udland kan tilgå data blandt andet i forbindelse med vejsidekontrol, fortsætter Jørn-Henrik Carstens.

ITD bidrager gerne med viden og ekspertise i det forestående arbejde med digitaliseringen af kørekortet.

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >