mandag 24. september 2018 14:22

ITD: Digitale kørekort er en rigtig god idé – især hvis der sikres anvendelighed på tværs af landegrænserne

Regeringen vil digitalisere kørekortet, så det inden udgangen af 2020 kan hentes som app til smartphonen. Det er et godt og visionært initiativ, som rummer mange positive fremtidsperspektiver. Men for at udnytte det fulde potentiale, bør man harmonisere området på EU-niveau og på sigt integrere uddannelses- og kvalifikationsbeviser i samme system, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Regeringen skal have stor ros for sit initiativ med at digitalisere kørekortet. Det er smart, nemt og administrativt let at kunne fremvise gyldig legitimation på sin smartphone. Men, set fra den internationale del af vejtransportsektoren, bliver det først rigtig smart, når det digitale kørekort også kan anvendes i udlandet.

- Digitalisering af kørekortet er et godt initiativ, som vil komme alle bilister til gode. I ITD synes vi, at det er rigtig fint, at Danmark går foran og udvikler et nationalt system, men skal det virkelig batte noget, er det bydende nødvendigt, at man hele tiden har fokus på, hvad der sker på europæisk og internationalt plan, så man sikrer, at systemerne er kompatible og anerkendes på tværs af grænser, men også skubber på i forhold til den europæiske digitaliseringsproces. Det er især vigtigt for transporterhvervet, som jo er grænseoverskridende, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for politisk afdeling i ITD.

ITD har siddet for bordenden i et team under EU’s Digital Transport & Logistics Forum (DTLF). Her har man netop arbejdet med digitalisering af køretøjs- og førerdokumenter og har faktisk anbefalet, at man begynder med at digitalisere registreringsattesten og kørekortet, og efterfølgende integrerer øvrige relevante dokumenter.

- Kørekortet er et godt sted at starte, og her vil det være oplagt at skele til erfaringer fra andre lande som for eksempel Finland, som er langt fremme med digitaliseringen af kørekort. Herudover vil vi gerne anbefale, at man – for at lette byrderne for transporterhvervet – også digitaliserer registreringsattesten, synsrapporten og øvrige godkendelser, certifikater med videre. Samtidig er det vigtigt at finde holdbare løsninger på, hvordan relevante myndigheder i ind- og udland kan tilgå data blandt andet i forbindelse med vejsidekontrol, fortsætter Jørn-Henrik Carstens.

ITD bidrager gerne med viden og ekspertise i det forestående arbejde med digitaliseringen af kørekortet.

SENESTE ITD NYT
mandag 29. juli 2024

Polen udvider SENT-systemet fra 2025

Det polske overvågningssystem SENT udvides den 1. januar 2025 til at omfatte alle ikke-EU-transportører, der udfører international transport, og EU-transportører, der udfører cabotage i Polen. Disse virksomheder skal fra næste år anmelde deres transporter i SENT. I dag gælder overvågningssystemet SENT kun for såkaldte ”sensitive varer”.

Polen udvider SENT-systemet fra 2025 >
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >