fredag 21. september 2018 06:24

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD og medlemsvirksomheden Danske Fragtmænd A/S har torsdag d. 20. september 2018 stævnet EU-Kommissionen med henblik på at få godkendelsen af ny statsstøtte til PostNord prøvet ved EU-domstolen. Begrundelsen er, at man ikke finder Kommissionens afgørelse fra maj 2018 juridisk velbegrundet ud fra domstolspraksis, herunder at væsentlig fakta er overset.

 

Sagen føres af ITD's advokat, Lena Sandberg, fra firmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP:

 

- Vi har sommeren over haft lejlighed til at nærlæse EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte til Post Danmark, og vi finder, at den på flere punkter mangler den overbevisende juridiske argumentation, der sikrer, at støtten er i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Derfor har vi valgt at tage sagen videre til EU-domstolen, for vi vil gerne have domstolens ord for, at de private transport- og logistikvirksomheder ikke bliver udkonkurreret af en offentligt støttet statslig aktør som Post Danmark, siger Lena Sandberg.

 

- I ITD ønsker vi at få sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør som Post Danmark. Derfor vil vi have EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte prøvet ved EU-Domstolen. ITD's medlemmer har i mange år oplevet PostNord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Nu håber vi, at EU-domstolen vil undersøge Kommissionens afgørelse nøje, så vi kan få skabt sikkerhed for vores medlemmer, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Hvis ITD og Danske Fragtmænd A/S vinder sagen, går den tilbage til EU-Kommissionen, der så skal tage en ny beslutning ud fra den afgørelse, som EU-Domstolen når frem til. Så foreligger der en ny beslutning, som kan indebære, at Post Danmark skal tilbagebetale nogle af pengene.

 

Hovedpunkter:

ITD's stævning indeholder fem hovedpunkter, som man nu beder EU-Domstolen forholde sig til.

 

Overkompensation:

ITD og Danske Fragtmænd A/S mener blandt andet at kunne påvise, at PostNord har lavet fejl med hensyn til at fastsætte udgifterne til befordringspligten (1,6 mia. svenske kroner), som ikke står mål med den reelle udgift på befordringspligten, og dermed opnår Post Danmark en overkompensation. Derudover mener ITD, at pengene til befordringspligten ikke kan bruges til at betale for opsigelse af medarbejdere.

 

Ulovlig statsstøtte:

ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at kapitalindskuddet til Post Danmark i februar 2017 på 1 mia. danske kroner reelt kom fra Sverige og Danmark og ikke fra moderselskabet, PostNord som er ejet af den danske og svenske stat. Derfor er der tale om ulovlig statsstøtte.

 

Momsfritagelse:

ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har haft en væsentlig fordel af momsfritagelse, som i sin tid er meddelt af Told&Skat. Selv om meddelelsen blev trukket tilbage i 2016, så er meddelelsen dog at sidestille med et cirkulære, og så har staten udstedt fritagelsen.

 

Misfordeling af omkostninger:

ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har fået for mange penge på befordringspligten, som er blevet brugt til at støtte PostNords konkurrenceudsatte aktiviteter, hvor man har kunne dumpe priserne. Det er sket med den danske stats velsignelse, fordi det er staten, der har lavet regnskabsreglementet for PostNord.

 

Statsgaranti:

ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at Post Danmark har fået en gratis garanti og at denne støtte ikke er forældet, som EU-Kommissionen ellers mener.

 

 

Baggrund:

ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd.

Samtidig fremgik det af beslutningen, at Kommissionen tilbageviser ITD's fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence- udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
mandag 29. juli 2024

Polen udvider SENT-systemet fra 2025

Det polske overvågningssystem SENT udvides den 1. januar 2025 til at omfatte alle ikke-EU-transportører, der udfører international transport, og EU-transportører, der udfører cabotage i Polen. Disse virksomheder skal fra næste år anmelde deres transporter i SENT. I dag gælder overvågningssystemet SENT kun for såkaldte ”sensitive varer”.

Polen udvider SENT-systemet fra 2025 >
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >