fredag 15. juni 2018 11:06

ITD hilser EU’s vejpakkeudspil om flere obligatoriske sikkerhedssystemer i fremtidens lastbiler velkommen

Sikkerheden på vejene og for de bløde trafikanter skal styrkes. ITD hilser det velkommen, at EU-Kommissionen i sit tredje vejpakkeudspil vil gøre en række sikkerhedssystemer obligatoriske i fremtidens lastbiler og fremme det direkte udsyn. Målet er at øge trafiksikkerheden og reducere antallet af trafikdræbte.

Selv om der i de seneste årtier er sket en markant forbedring af trafiksikkerheden i EU, så synes reduktionen i antallet af trafikdræbte desværre at stagnere. Ifølge EU’s statistikker er der ikke sket noget væsentligt fald i antallet af trafikdræbte i EU-landene samlet siden 2013.

For at vende den udvikling vil EU-Kommissionen i sit tredje vejpakkeudspil styrke beskyttelsen af trafikanter, især de bløde trafikanter, ved at indføre nye EU-typegodkendelseskrav, der skal sikre fælles sikkerhedsstandarder for motorkøretøjer i EU og gøre de nye chaufførassistentsystemer obligatoriske.

- Trafiksikkerheden i EU skal styrkes, og reglerne på området skal ensrettes, så investering i sikkerhedssystemerne ikke er en konkurrenceparameter. Det bakker vi i ITD helt op om. Derfor er vi også positive over for det nye forslag til typegodkendelseskrav med fælles sikkerhedsstandarder, så alvorlige ulykker og dødsfald undgås, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD.

For ITD er det dog afgørende, at det er gennemtestede systemer og teknologier, der tages i anvendelse, så sikkerhedsoptimeringen er på plads fra start, og så drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne holdes på et rimeligt niveau.

 

- Vi foreslår, at producenterne ud over at skulle dokumentere, at systemerne virker, også skal dokumentere systemernes robusthed over en lastbils livscyklus, siger Jørn-Henrik Carstens.

I vejpakkeudspillet lægges der også op til at ændre kravene til førerhusenes konstruktion, så udsynet over trafikanterne fra førersædet forbedres. ITD støtter grundlæggende kravet om, at køretøjerne skal være konstrueret, så chaufførerne sikres bedst muligt udsyn over de bløde trafikanter og anerkender værdien af direkte udsyn, hvor chaufføren kan se den bløde trafikant i øjnene. Det er dog vigtigt, at man er opmærksom på, at lavere førerpositioner er mest hensigtsmæssige ved bykørsel. På de større veje og motorvejene kan den lavere position derimod direkte være en hindring for et godt udsyn.

 

- Derfor er det vigtigt, at ændringer i førerhusets design ses i sammenhæng med de øvrige sikkerhedstiltag, så det fortsat er muligt at designe lastbilerne, så de optimeres til det, de skal bruges til, slutter Jørn-Henrik Carstens.

 

 

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 07. juni 2023

ITD opfordrer til nye EU-regler for transport af dyr

International Transport Danmark (ITD) holdt sammen med branchen i dag debatmøde om dyretransporter i Europa-Parlamentet. Omdrejningspunktet var spørgsmålet om chaufførens ansvar, når det skal vurderes, om et dyr er rask nok til at blive transporteret.

ITD opfordrer til nye EU-regler for transport af dyr >
onsdag 07. juni 2023

Storbritannien – Vejafgift genoptages den 1. august 2023

Køretøjer med tilladt totalvægt over 12 ton, der er registreret uden for Storbritannien, skal fra den 1. august 2023 igen betale vejbenyttelsesafgift. Grundet covid-19, og deraf følgende udfordringer for branchen, valgte man i 2020 midlertidigt at suspendere afgiften.

Storbritannien – Vejafgift genoptages den 1. august 2023 >
fredag 02. juni 2023

Opdateret cabotagevejledning fra Færdselsstyrelsen

Færdselsstyrelsen har netop offentliggjort en opdateret udgave af deres cabotagevejledning, hvor blandt andet fortolkningen af transport af tomme containere, sættevogne og returemballage er blevet tilrettet.

Opdateret cabotagevejledning fra Færdselsstyrelsen >