fredag 15. juni 2018 11:06

ITD hilser EU’s vejpakkeudspil om flere obligatoriske sikkerhedssystemer i fremtidens lastbiler velkommen

Sikkerheden på vejene og for de bløde trafikanter skal styrkes. ITD hilser det velkommen, at EU-Kommissionen i sit tredje vejpakkeudspil vil gøre en række sikkerhedssystemer obligatoriske i fremtidens lastbiler og fremme det direkte udsyn. Målet er at øge trafiksikkerheden og reducere antallet af trafikdræbte.

Selv om der i de seneste årtier er sket en markant forbedring af trafiksikkerheden i EU, så synes reduktionen i antallet af trafikdræbte desværre at stagnere. Ifølge EU’s statistikker er der ikke sket noget væsentligt fald i antallet af trafikdræbte i EU-landene samlet siden 2013.

For at vende den udvikling vil EU-Kommissionen i sit tredje vejpakkeudspil styrke beskyttelsen af trafikanter, især de bløde trafikanter, ved at indføre nye EU-typegodkendelseskrav, der skal sikre fælles sikkerhedsstandarder for motorkøretøjer i EU og gøre de nye chaufførassistentsystemer obligatoriske.

- Trafiksikkerheden i EU skal styrkes, og reglerne på området skal ensrettes, så investering i sikkerhedssystemerne ikke er en konkurrenceparameter. Det bakker vi i ITD helt op om. Derfor er vi også positive over for det nye forslag til typegodkendelseskrav med fælles sikkerhedsstandarder, så alvorlige ulykker og dødsfald undgås, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD.

For ITD er det dog afgørende, at det er gennemtestede systemer og teknologier, der tages i anvendelse, så sikkerhedsoptimeringen er på plads fra start, og så drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne holdes på et rimeligt niveau.

 

- Vi foreslår, at producenterne ud over at skulle dokumentere, at systemerne virker, også skal dokumentere systemernes robusthed over en lastbils livscyklus, siger Jørn-Henrik Carstens.

I vejpakkeudspillet lægges der også op til at ændre kravene til førerhusenes konstruktion, så udsynet over trafikanterne fra førersædet forbedres. ITD støtter grundlæggende kravet om, at køretøjerne skal være konstrueret, så chaufførerne sikres bedst muligt udsyn over de bløde trafikanter og anerkender værdien af direkte udsyn, hvor chaufføren kan se den bløde trafikant i øjnene. Det er dog vigtigt, at man er opmærksom på, at lavere førerpositioner er mest hensigtsmæssige ved bykørsel. På de større veje og motorvejene kan den lavere position derimod direkte være en hindring for et godt udsyn.

 

- Derfor er det vigtigt, at ændringer i førerhusets design ses i sammenhæng med de øvrige sikkerhedstiltag, så det fortsat er muligt at designe lastbilerne, så de optimeres til det, de skal bruges til, slutter Jørn-Henrik Carstens.

 

 

 

SENESTE ITD NYT
fredag 20. maj 2022

Minister præsenterer romantykt katalog over bøder til lastbilchauffører og vognmænd

I vejtransportbranchen har man længe vidst, at erhvervet er underlagt et utal af komplicerede regelsæt med tilhørende bøder. Men nu er der endelig kommet et fuldt overblik over det, efter transportminister Trine Bramsen har fremsendt et bødekatalog til Folketinget. De 34 siders opremsning af sanktioner viser med al tydelighed, at der bør ryddes op i de mange bøder, som lastbilchauffører og vognmænd hver dag risikerer, når de passer deres arbejde.

Minister præsenterer romantykt katalog over bøder til lastbilchauffører og vognmænd >
torsdag 19. maj 2022

Vil du fortælle om trafiksikkerhed?

Efter sommerferien kører ITD’s trafiksikkerhedskampagne, Lastbilkaravanen, igen ud til nye skoleelever i Danmark. Målet er at give dem livsvigtig viden, som de skal bruge ude i trafikken. Er det noget for dig at være med?

Vil du fortælle om trafiksikkerhed? >
tirsdag 17. maj 2022

ITD vil fjerne barrierer for kvinder i transportbranchen

ITD arbejder målrettet for at tiltrække flere kvinder til transportbranchen – ikke mindst kvindelige chauffører. Vi vil gerne nå bredt ud med vores budskaber for at være med til at fjerne nogle af de barrierer, der eksisterer for kvinder i branchen. Så vi medvirker gerne i tv-indslag sammen med vores medlemsvirksomheder.

ITD vil fjerne barrierer for kvinder i transportbranchen >