En sommerhilsen og politisk status fra formanden

Kære alle
Solen skinner, sommeren står for døren. Jeg håber, at mange af jer har mulighed for at trække stikket for en stund og holde lidt ferie – det er i al fald velfortjent. For sikke et halvår, vi som branche har været igennem!
Der er jo ingen tvivl om, at 2025 indtil videre har stået i vejafgiftens tegn. Hos ITD havde vi ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at systemet ville udvikle sig til så stor en skandale, som det hurtigt gjorde. Politikerne havde simpelthen så travlt med at trække en ny afgift ned over hovederne på os, at de glemte at sikre sig to helt centrale ting:
Først, at deres system virkede. Dernæst, at deres valgte sanktionsmodel var lovlig. Resultatet af deres forglemmelser har været til at få øje på. Det har nemlig haglet ned med uretmæssige bøder over fuldstændig sagesløse vognmænd.
Hos ITD har vi fra første færd advaret myndighederne om de massive systemfejl. Vi har også klaget til EU-Kommissionen over statens ulovlige bødepraksis – og fået bekræftet, at klagen nu behandles.
Alligevel er bødesatsen for vejafgiftsovertrædelser nu desværre steget til det dobbelte – fra 4.500 kroner til 9.000 kroner. Jeg finder det mildest talt fuldstændig uacceptabelt, at man fra politisk hold godkender sådan en stigning, når der stadig ikke er styr på systemet.
Ja, bødemængden er faldet. Men der bliver stadig udstedt bøder, som skyldes tekniske systemfejl – og det kan ingen vognmand gardere sig imod.
Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Vi stopper ikke, før sagen er fulgt til dørs. Så det er ikke sidste gang, I har hørt mig tale om vejskatten.
Det samme gælder 25-timers-reglen. Hos ITD arbejder vi fortsat hårdt på at få den afskaffet og i stedet overflytte alle midlerne til tungvognspolitiet, der kan udføre målrettede kontroller. Dét ved vi nemlig virker. Og vi mener faktisk ikke, at det er i orden, at staten bare bliver ved med at lukke øjnene for, at de giver udenlandske chauffører og vognmænd konkurrencefordele.
Det har jeg sammen med Erik Emil fra Godschaufførernes Landsklub i 3F skrevet et åbent brev til transportministeren om. Ministeren har ved flere lejligheder sagt, at han vil afskaffe flere regler på transportområdet – så hvad holder ham egentlig tilbage?
Det er urolige tider ude i verden, og det kan også mærkes i vores branche. Det går op, det går ned. Ja, faktisk svinger det lige nu på ugebasis i flere vognmandsvirksomheder. Jeg ved, at det kan vække uro, hvis telefonen ikke ringer så ofte, som den plejer. Men vi har før klaret nedgangstider, og det gør vi igen – så længe vi står sammen og kæmper for fair vilkår.
Og lad mig så lige lette stemningen lidt med nogle gode nyheder.
Hos ITD arbejder vi hver dag for at gøre livet som vognmand lettere – og billigere. Derfor har vi netop annonceret en eksklusiv speditøraftale med Q8Truck om rabat på diesel.
Fra bestyrelsens side kan jeg fortælle, at vi har afsøgt hele markedet for at sikre jer de skarpeste priser. Vi vil gerne fortsætte med at kunne tilbyde det fordelagtige samarbejde til jer, og derfor er det vigtigt, at så mange som muligt ser nærmere på aftalen. Vi kan lidt mere, når vi står sammen.
Hos ITD holder vi ikke sommerferielukket, og det gør vores podcast “Vognmanden” heller ikke. Så hvis du ikke allerede lytter med, kan jeg anbefale dig at gøre det. Indtil videre er der udkommet seks afsnit, som hver handler om et brancheaktuelt emne – og det er bestemt ikke kedeligt! Lyt med via Spotify eller Apple Podcast.
Rigtig god sommer til jer alle – og tak, fordi I hver dag holder Danmark kørende.
John A. Skovrup.